VoIP – šance operátorů i jejich zákazníků

Budoucnost telefonní komunikace patří internetu, ale rozhodně ne minutovým poplatkům. Jaké jsou možnosti a šance volného volání přes internet?

Sem tam se v poslední době objeví v médiích, že se Evropská komise snaží regulovat ceny mezinárodního volání a zpráv u roamingu, a to protože jsou dle příslušné evropské komisařky „předražené“. Přidejme k tomu různá porovnání, například že ten samý operátor účtuje v různých zemích diametrálně odlišné ceny za hovory (na kterém konci jsou ceny v ČR můžete hádat) nebo to, jaký proces musí člověk absolvovat pokud chce změnit operátora, ale přitom si ponechat své telefonní číslo. Dojdeme tak ke snadnému závěru, kdo v telekomunikačním odvětví tahá za kratší konec, zda dodavatel nebo zákazník.

Skype ukázal cestu

Doby, kdy to tak jednoznačně bylo, kdy existoval jeden operátor, jsou nenávratně pryč. I když můžeme určitě dlouho diskutovat o tom, jaká je konkurence na telekomunikačním trhu, možnost volby a výběru existuje a každý si dodavatele může vybrat podle svého uvážení. Už jen tím se situace pro zákazníky výrazně zlepšuje. Co když ale do hry vstoupí něco zcela jiného, co už dokázalo změnit zavedené poměry v mnoha jiných odvětvích?

Prakticky všichni znají službu Skype, která je pionýrem telefonování přes internet (také jinak VoIP z Voice over IP). Skype slavil nedávno pět let své existence, její produkt je dostupný v 28 jazycích, používají jej stamilióny uživatelů na světě, což je daleko více, než by si kterýkoliv telekomunikační operátor mohl přát! A ti co jej nepoužívají alespoň vědí, že existuje a co umí. Právě příběh Skype pěkně ilustruje jasně zřetelný výhled do budoucna: budoucnost telekomunikací leží v internetu. A změny, které to způsobí, budou zásadní a budou z nich profitovat běžní uživatelé obdobně jako z e-mailu, elektronického obchodování či internetového bankovnictví.

Důležité ale je, že nemá smysl mluvit pouze v budoucím čase, protože ta chvíle už je tady. Máme standard SIP (Session Initiation Protocol) – otevřený komunikační protokol, který může kdokoliv použít pro spojení s druhou stranou. Máme širokou nabídku softwaru i hardwaru pro telefonování přes internet, takže každý si může vybrat podle svých požadavků. Máme systém ENUM, který nám zajistí, že stále můžeme i při telefonování přes internet používat telefonní čísla, na něž jsou všichni zvyklí. Ostatně i poradenská firma Gartner už v roce 2006 zařadila VoIP na své „hype“ křivce objevujících se nových technologií do oblasti produktivity.

Ptejte se: dnes živý rozhovor s odborníkem na téma internetové volání s ENUM

Konec minutovým poplatkům

Proč tedy nemůžeme běžně využít výhod internetového telefonování jako okamžité změny operátora i s ponecháním telefonního čísla (asi tak snadno jako, lze změnit poskytovatele e-mailu či webhostingu), libovolnou mobilitu telefonního přístroje (abychom přístroj tu odpojili a mohli bez problémů zapojit na jiném místě), proč nemůžeme volat zdarma (bez minutových poplatků, když přenášet data stejnou telekomunikační sítí bez počítání přenesených kilobytů snadno lze)?

Tím důvodem a problémem, který musí každá, a zejména technologická novinka, překonat, je malé povědomí o existenci nové služby či produktu. Dostáváme se tak ke klasickému problému slepice a vejce. Uživatelé o novince neví, protože ji nikdo nenabízí. A nikdo ji nenabízí, protože o ni nikdo nejeví zájem. Problém je v případě volání přes internet složitější ještě o to víc, že se jeho rozvoj telekomunikační operátoři snaží všemožně blokovat, protože nechtějí přijít o svůj dosavadní obchodní model – účtování minutových poplatků. To samozřejmě v případě volání přes internet ztrácí smysl, protože z hlediska přenášených dat je úplně jedno, zda přenášíte e-maily, webové stránky, posloucháte rádio či telefonujete. Proto o něm nemluví nebo dokonce od něj potenciální zájemce odrazují.

Tím vystavují napospas konkurenci z internetového světa, která je rychlejší, dravější a často i inovativnější. Pokud totiž operátoři něco sami neudělají, budou v budoucnu převálcováni některou z internetových firem podobnou Skype. Pro běžné uživatele je ale nutné připomenout, že internet ze své podstaty dává sílu svým uživatelům a tak, vše potřebné pro to, abyste mohli využít SIP, ENUM a telefonovat přes internet bez minutových poplatků, můžete udělat sami. Můžete o to samozřejmě požádat svého dodavatele technologie, specializovanou firmu a můžete se na to zeptat i svého operátora.

Co to je a jak funguje ENUM:

  • ENUM kombinuje běžnou a internetovou telefonii, tak že hovory, u kterých je to možné, přenáší přes internet zdarma.
  • ENUM je technologií, která směřuje telekomunikace ke službám bez minutového účtování.
  • ENUM umí na základě telefonního čísla najít nejvhodnější a nejlevnější způsob jak se spojit s jeho majitelem.

ENUM jsou elektronické „Zlaté stránky“, ve kterých zveřejňují uživatelé telefonních čísel, jak je možné jim na tato čísla volat přes internet. Každý, kdo se dokáže do těchto stránek na volané číslo podívat, se může se všemi registrovanými čísly spojit přes internet a má takové hovory bez minutového účtování zdarma. V praxi dotaz do registru provede sám telefonní systém (telefon, ústředna nebo brána) a uživatele nijak nezatěžuje.

Jak to funguje:

Enum.png

  1. Uživatel vytočí volné číslo na svém telefonu a hovor putuje telefonním systémem ve firmě až na pobočkovou ústřednu.
  2. Ta se na volané číslo dotáže pomocí DNS do registru ENUM, zda je registrováno a zda je možné na něj volat přes internet.
  3. Podle toho jaká je odpověď mohou nastat různé situace:
  • a) Číslo v registru ENUM není a je v pevné síti – potom ústředna předá hovor do pevné sítě, kudy putuje až na volaný telefon, ten zvoní a pokud jej volaný zvedne, začíná volající platit minutové poplatky pevnému operátorovi.
  • b) Číslo v registru ENUM není a je v mobilní síti – potom ústředna předá hovor pomocí GSM brány do mobilní sítě, kudy putuje až na volaný telefon, ten zvoní a pokud jej volaný zvedne, začíná volající platit minutové poplatky mobilnímu operátorovi.
  • c) Číslo je v registru ENUM a lze na volat přes internet – ústředna předá hovor do internetu, kudy dorazí až na příslušný telefon (jedno zda pevný či mobilní), telefon zvoní a pokud je volaný zvedne neplatí volající vůbec nic bez ohledu na to v jaké síti volané číslo je či jak je hovor dlouhý.

Tip: veškeré informace o ENUM se dozvíte na konferenci ENUM Day 2

 autor je projektovým manažerem sdružení CZ.NIC

 

Diskuze (8) Další článek: Acer Aspire 8920G: multimediální stroj pro vaši domácnost

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,