x

Víra, politické přesvědčení i preference při nákupech: Zjistěte si, co všechno o vás Facebook ví

18.  5.  2017 | Stanislav Janů | 34

  • Facebook dokáže s nasbíraných dat sestavit kompletní obraz osobnosti
  • Zjistí vše od aktuálních zájmů až po politické preference
  • Doplněk do prohlížeče demonstruje alespoň část těchto analytických schopností

Firmy jako je Google, Microsoft nebo Facebook mají o každém z nás dokonalý přehled – přesně znají naše denní rozvrhy, oblíbené stránky, často vyhledávané zboží a stejně tak osobní data jako je pohlaví, věk nebo rodinný stav. Facebook navíc může těžit z aktivity na největší sociální síti, kde může sestavit kompletní obraz osobnosti.

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Doplněk Data Selfie do prohlížečů (nativně pro Chrome, funguje i v Opeře) se snaží alespoň z části simulovat algoritmy Facebooku, které skládají informace o každém uživateli. Zároveň může sloužit jako vaše podrobná statistika využívání největší sociální sítě. Vyzkoušeli jsme ho.

Posbírá vše podstatné

Data Selfie po nainstalování sleduje všechny vaše kroky na Facebooku – přesně měří čas strávený nad jednotlivými příspěvky, přiřazuje je k jednotlivým stránkám či přátelům, rozlišuje kliknutí na odkazy, lajknutí příspěvku nebo klíčová slova. Rovněž sleduje všechny osobní příspěvky – v jazycích jako je angličtina nebo němčina dokáže roztřídit i klíčová slova. V češtině tohle samozřejmě chybí.

Všechny nasbírané údaje jsou anonymizovány a jejich nezbytná část odeslána ke zpracování. O to se stará algoritmus Apply Magic Sauce, který je vyvíjen na Univerzitě v Cambridge a slouží právě pro sestavení osobnosti z digitálních údajů. O potřebný výkon a zpracování se potom stará IBM Watson.

Facebook vás zná líp než rodina

Základní přenášená data tak tvoří především analýza příspěvků, které uživatele zajímají a také informace o často navštěvovaných, lajkovaných nebo sledovaných stránkách na Facebooku. Díky tomu může algoritmus zjistit nejen zájmy, ale také podrobnosti o osobnosti uživatele.

Vše je následně interpretováno v přehledných grafech, v nichž najdete nejen statistiky toho, kde na Facebooku strávíte nejvíc času, ale primárně právě osobnostní analýzu. Nejzajímavější tak bude graf s názvem Personality Prediction, v němž se dozvíte to, zda jste v uvažování konzervativnější, nebo liberálnější, zda reaguje spontánně, či rozvážněji nebo zda patříte k extrovertům, či introvertům. Nechybí potom ani informace o tom, jak se stavíte k práci v kolektivu nebo o tom, jak výrazně dáváte najevo svoje emoce.

Facebook monitoroval psychické rozpoložení uživatelů. Údaje poskytl i inzerentům Facebook monitoroval psychické rozpoložení uživatelů. Údaje poskytl i inzerentům

Za sebe můžu říct, že si Data Selfie se sestavením obrazu mé osobnosti poradil až nečekaně dobře – a to i přesto, že Facebook využívám pouze pasivně a algoritmus tak nemohl čerpat z mnou tvořeného obsahu.

Politika nebo víra? Ví vše

Další grafy se potom postarají o odhad vyznávané víry a také politického přesvědčení. Tady vás čeká graf toho, zda patříte spíše k zastáncům konzervativní či liberální politiky a najdeme zde rovněž případné přiklonění k libertarianismu.

U mě se opět jednalo o podobné údaje, kterými bych sám svoje preference popsal – mírně převažující liberální směr nad konzervatismem doplněný o část nezájmu o politické dění.

Pokud si Data Selfie nainstaluje uživatel využívající Facebook jednom z podporovaných jazyků (angličtina, němčina, francouzština, italština, portugalština, ruština, španělština, švédština), pak se mu otevřou i další možnosti analýzy.

Jak to, že o nás toho Facebook tolik ví? Nakupuje informace u partnerů Jak to, že o nás toho Facebook tolik ví? Nakupuje informace u partnerů

K dispozici tak budou klíčová slova, která se nejvíc objevují nejen v psaných příspěvcích, ale také v obsahu, který je konzumován. Z toho lze následně snadno vyčíst, co uživatele v dané období nejvíc zajímá což rovněž může korelovat s aktuálními trendy v sociální bublině. Na screenshotech nad článkem si tak můžete prohlédnout, jak asi vypadala analýza velké části Američanů během ledna, kdy vrcholily prezidentské volby.

Popis osobnosti za 4 měsíce

Data Selfie sbírá jen část dat, která jsou dostupná při používání Facebooku. Samotný provozovatel jich však má k dispozici ještě mnohem víc a připočíst musíme také uživatelská data, která získává Facebook od svých partnerů. Od těch se tak může dozvědět přesnější informace o používání webu nebo samotných nákupech, které na první pohled nemají s Facebookem nic společného.

I přesto, že doplněk Data Selfie o mě zjistil jen část údajů, za čtyři měsíce analýzy dokázal sestavit poměrně přesný popis mé osobnosti. Samozřejmě ne vše bude stoprocentně sedět, ale psychologa nemá Data Selfie nahrazovat – jde především o demonstraci toho, co jde z používání Facebooku získat. A je toho dost.

úvodní fotografie: Dennis Skley (CC BY-ND 2.0)

Další článek »

Diskuze
34 příspěvků
Témata článku: Microsoft, Google, Facebook, Internet, Sociální sítě, Chrome, IBM, Opera, Psychické rozpoložení, Introvert, Klíčové slovo, Digitální údaje, První pohled, Navštěvovaná stránka, Nasbírané údaje, Preference, Nasbíraná data, Rozpoložení, Politické dění, Univerzita, Selfie, Angličtina, Strávený čas, Rodinný stav, Graf
Sdílet článek
Další mobilní weby