Zatímco po arizonských a kalifornských komunikacích se prohánějí robotické chryslery Wayma, do těch evropských již brzy vtrhne SUV XC90 od Volva. Automobilka má v plánu na sklonku roku vypustit do švédského Göteborgu zhruba stovku vozů s autopilotem.
To však není nic proti tomu, co má v plánu Uber. Největší ne-taxi služba na světě totiž s Volvem uzavřela 300milionový kontrakt na dodávku 24 tisíc vozů XC90. První by měly dorazit v roce 2019 a zbytek v následujících třech letech.
Uber totiž patří ke klíčovým hráčům, kteří zvažují robotické taxi bez řidiče. Něco takového sice zatím neumožňuje legislativa prakticky v žádné zemi světa, nicméně to je pouze otázka času. Ostatně nedávno jsme psali právě o Arizoně, které dala zelenou řízení bez člověka alespoň v pilotním projektu.
Doposud musel i v plně autonomním voze za volantem sedět zkušený řidič, který mohl kdykoliv převzít řízení. V robotickém taxi něco takového nebude už z principu možné, vůz totiž může převážet třeba hendikepované osoby, děti či obecně pasažéry neschopné řízení – třeba v pátek večer.
Pokud se kontrakt mezi Volvem a Uberem naplní, bude se alespoň dnešní optikou jednat o největší obchod svého druhu v historii.