Čas od času internetem prolétne zprávička o tom, že nás mobilní aplikace neustále poslouchají a podle toho pak servírují reklamu. Takže i když něco prohlásíte v naprostém soukromí, stejně poté na Facebooku nebo kdekoliv jinde narazíte na reklamu, která se podezřele podobá tomu, co jste si řekli mezi čtyřma očima.
Mnohé mobilní aplikace toto skutečně umějí, používají totiž pokročilé reklamní systémy. Aktuálně podobné praktiky připomněl třeba The New York Times, který si vzal na paškál aplikace z Play Storu, které používají technologii Alphonso ACR (Automatic Content Recognition).
Jedna z mobilních her pro Android, která používá technologii Alphonso. Ta neustále poslouchá okolní šum a snaží se detekovat televizní reklamy.
Je jich poměrně hodně – několik set – a startup Alphonso se dušuje, že samotný uživatel musí použití takové technologie odsouhlasit. Nejde přitom jen o potvrzení práv aplikace k mikrofonu, ale při prvním spuštění na vás vyskočí dialog, ve kterém se černé na bílém píše, co se bude dít.
Aplikace vybavené technologií od Alphonsa neustále poslouchají, nejde jim však (alespoň oficiálně) o to, co říkáte vy, ale co se ozývá z televizní obrazovky. Alphonso pro malé úseky spočítá přímo na mobilu unikátní identifikátor a teprve ten odešle na server služby.
Zmínka o použité reklamní technologii na Play Storu
Zde se kratičká nahraná stopa porovná s databází reklam a dalších šotů a Alphonso zjistí, že z obrazovky zrovna hraje reklama třeba na nový prací prášek. Poté se vám může na mobilu, sociálních sítích aj. zobrazovat reklamní proužek právě na něj.
Podstatné je to, že podobné technologie musejí být naprosto transparentní, uživatel musí mít možnost kdykoliv je zablokovat a hlavně s nimi souhlasit. Na Play Storu je sice zmínka o použití podobných technik zpravidla schovaná a je třeba otevřít kompletní popis aplikace, nicméně po instalaci by vám to měla dát jasně najevo.