Skype při svém uvedení zaujal zejména technickým řešením. Sami uživatelé byli uzly komunikační sítě a provoz nesměřoval přes velké drahé datacentrum, ale přes počítače uživatelů, tedy tzv. peer-to-peer řešení. Ty výkonnější počítače na rychlejším internetu systém vybral jako superuzly, které řídily komunikaci.
Takto Skype fungoval i v době, kdy jej Microsoft v roce 2012 koupil za 8,5 miliardy dolarů. Peer-to-peer povaha Skypu ale špatně fungovala v nové době slabších mobilů s vypadávajícím připojením a celý systém byl náchylný k výpadkům. V roce 2011 jeden špatný update způsobil pády klientských aplikací a tak i superuzlů a veškerá komunikace se v síti zadrhla a jen pozvolna se vracela k normě. Proto Microsoft po převzetí doplnil do sítě vlastní superuzly - počítače v datacentrech, které sebraly zátěž běžným kancelářským strojům.
Skype Translator by na původní infrastruktuře Skypu nešel realizovat
Současně ale začal postupný přechod na tradiční řešení server-klient. Aktuální verze Skypu už běží na této nové architektuře, bez které by nebyly možné takové věci jako Skype Translator nebo skupinové videovolání. Na peer-to-peer bázi běží nyní jen přenos médií, tedy hlavně hlasové hovory.
Odklon od peer-to-peer ale také znamená konec Skypu na televizoru. Před pár lety to sice vypadalo na kameru v každém novém televizoru, obavy ze stále sledující kamery ale zákazníky odehnaly. Navíc se komunikace přesouvá do mobilů a ovládání aplikací na televizoru je stále nepohodlné.
Nový Skype pro Linux toho zatím moc neumí, hlavně ale jeho vývoj nekončí
Pro budoucnost bude Skype nadále podporovat Windows 7, 8, XP a Vista, Mac OS X Yosemite, iOS 8, Android 4.03. Hlavní důraz ale získá univerzální aplikace pro Windows 10, verze pro iPhone, iPad, Android. Další systémy využijí technologie ORTC a WebRTC.
Ač se tedy mění za provozu celá platforma, na dostupnosti Skypu by se to projevit nemělo. Kompletní přechod na cloudové řešení by měl být plně dokončený během několika měsíců.
Zdroj: Skype