Po půlročním testování přichází Seznam s oficiální verzí partnerského programu Sklik. Pokud máte web, můžete na něj umístit kontextové reklamy Skliku a začít vydělávat. Seznam tak vytvořil přímou konkurenci ke Google AdSense.
V Česku lze nalézt další dvě partnerské sítě: AdFox a Etarget. Uživatelé si ale stěžují především na malý počet relevantních reklam a z toho plynoucí malé výnosy. Pokud se naplní očekávání, situaci by mohl změnit Sklik Partner.
Protože se jedná o kontextovou reklamu, systém nejprve provede analýzu vašeho webu a poté nabídne reklamy, které se vztahují k obsahu – tedy k tomu, o čem píšete. Díky velkému množství inzerentů lze očekávat, že o relevantní reklamu nebude nouze. Navíc můžete ve zdrojovém kódu svého webu označit část, na kterou se má analýza obsahu zaměřit – je to tedy šance pro zvýšení relevantnosti reklam.
Zařazení vašich webů do partnerské sítě podléhá schválení, které by ale mělo být rychlé a bez zbytečných průtahů. Na každé stránce můžete zobrazovat maximálně tři reklamní bloky, jejich vzhled si můžete libovolně měnit – barvy, typ písma. Rozměry bloků se nijak neliší od klasických formátů. Prozatím se zobrazují pouze textové reklamy. Uvidí se časem, jestli Sklik Seznamu přijde stejně jako Google AdSense s obrázkovými bannery.
V administraci Sklik Partnera jsou dostupné přehledy a kanály, můžete tedy sledovat, jaké reklamní bloky jsou pro návštěvníky vašich webů zajímavé. Přehledy se bohužel nezobrazují v reálném čase, pro daný den jsou dostupné až po půlnoci. Stejně jako u ostatních kontextových systémů, i zde se platí za proklik (klepnutí na reklamu), nikoli za zobrazení reklamy.
Jen je třeba myslet na pravidla používání. Nesmíte klikat na vlastní reklamy, na stránce s reklamou nesmí být žádné porno a jiný závadný obsah. Reklamy můžete umístit pouze na weby s českým obsahem a reklamní bloky nesmíte dodatečně nijak upravovat. Samozřejmě je zakázáno vyzývat uživatele ke klikání na reklamy či je nějak zvýrazňovat (například šipkami či obrázky). Google je v dodržování pravidel obzvláště přísný, bude proto zajímavé sledovat, jak si s vynucováním pravidel bude stát Seznam.
Sklik Partner přichází ve správnou dobu už i proto, že od začátku letošního roku platí novela zákona ohledně DPH. Abyste tedy mohli provozovat Gogle AdSense (pobočka v Irsku), musíte se stát plátcem DPH, což může být pro mnohé podnikatele nevýhodné. V případě Sklik Partnera tato nutnost odpadá.
Aktualizováno 20. 07. 2010 v 17.10:
Pokud se chcete pochlubit s výdělky, tak narozdíl od Google AdSense můžete. „Zveřejnění hrubých zisků není proti pravidlům programu Sklik Partner“, uvedl Jiří Chomát, Product manager senior. Za zprostředkování děkujeme Veronice Rozumkové ze Seznam.cz..