Nutnost opsat těžko čitelnou změť písmen z malého obrázku v různých webových formulářích znepříjemňuje internetové surfování snad každému uživateli. Tzv. CAPTCHA testy jsou ale v dnešní době všudypřítomného spamu bohužel nezbytné, protože jinak webová stránka nepozná, zda k ní přistupuje živý uživatel nebo elektronický robot. Vyvíjí se různé typy jiných testů, které by pro uživatele byly více pohodlné, ale zároveň pro roboty více náročné. Na takových pracují i vývojáři Googlu a jeden takový model již interně testují.
Tip: CAPTCHA: Jak se stát otrokem podivného obrázku
Princip nového CAPTCHA testu je jednoduchý – uživatel uvidí nějaký běžný obrázek a musí jej natočit do běžné polohy. Uživatel nemusí nijak dlouze přemýšlet – mrkne na obrázek, který je na rozdíl od maskovaných písmen klasického CAPTCHA testu jasně zřetelný, a jednoduše jej posuvnítkem natočí do správné polohy. Robot ale obrázek vnímá jen jako hromadu barevných pixelů, které nedokáže identifikovat a zpracovat.
Rotační CAPTCHA na stránce • srovnání s klasickým textovým testem
Aby byl test v praxi použitelný, je nutné nabídnou velkou databázi různých obrázků, u kterých člověk jednoznačně určí správné natočení. A to není zas tak jednoduché. Google tento způsob testu již interně testuje a výsledky jsou rozmanité, jako obrázky samy. Důležitou poznámkou je fakt, že obrázky s obličejem jsou hned od počátku vyřazeny – detekce obličejů je už pro počítače běžnou záležitostí a při CAPCHA testu by pak měly velmi usnadněnou práci.
Ukázka aplikace v mobilním telefonu
Z malé skupiny testerů pak vzešel následující výsledek: 69% by po zkušenosti s rotačními grafickými CAPTCHA testy dalo přednost těmto testům před klasickými textovými, které upřednostňuje 31%.
Podrobné informace v PDF dokumentu jednoho z autorů projektu.