Realitky se naštvaly na Seznam, ten ustoupil

Největší realitní web u nás chystal revoluční změnu účtování. Stala se ale věc příliš nevídaná. Provozovatel Seznam.cz po bouřlivých ohlasech od změny ustoupil.

Před měsícem začalo být rušno v oboru internetového prodeje realit. Největší hráč na tomto hřišti – web Sreality.cz spadající pod Seznam.cz, totiž zveřejnil záměr změnit od dubna způsob účtování inzertních nabídek. Mělo dojít k zásadní změně způsobu zpoplatnění a platba za čas měla být nahrazena platbou za zobrazení inzerátu. Zástupci realitních kanceláří se začali bouřit a kolem Srealit začala velká mela. Seznam se hájil jednodušším a účelnějším systémem účtování, se kterým mohou realitky ušetřit, ty se však naopak obávali prodražení služby a možnosti zneužití.

Platba za klik – nechceme!

Seznam nabízel inzerentům na webu Sreality tři druhy registrace s ročním poplatkem od 5 760 Kč do 28 000 Kč a podle výše tarifu bylo možné publikovat určité množství inzerátů měsíčně s poplatkem 3 Kč/den. Nové zpoplatnění počítalo s ročním poplatkem 7 000 Kč a platbou 0,50 Kč za zobrazení stránky s inzerátem.

Sreality.png
Realitní web Sreality

Na první pohled vypadá nové účtování výhodně, ovšem zástupci realitních kanceláří si spočítali, že ve finále zaplatí více. To dalo vzniknout živelným diskuzím, organizovanému bojkotu Srealit a zárodku plánu nového realitního webu spravovaném sdružením realitních kanceláří. Paradoxně však některé realitky uznaly, že by s novým systémem ušetřily. A ty největší, ty se k novému účtování Seznamu nevyjadřovali nijak.

Zeptali jsme se v Seznamu, proč vůbec přišli s novým způsobem účtováním a zda tím nechtějí pouze skrýt větší ziskovost služby, jak je podezírají zástupci některých realitek. „Nová verze Srealit nevznikala primárně s motivací zvýšit výnosy, ale využít moderní a efektivní platby za proklik, která se už delší dobu na českém internetu zabydlela a kterou Seznam ke spokojenosti svých klientů využívá na službách Sklik nebo Zboží.cz. Mezi výhody patří mimo jiné i detailní přehled o průběhu kampaně, který klienti od nás mají, vlastní řízení cash flow a zrušení povinných paušálních plateb několikrát do roka,“ vysvětlila nám Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu.

Jedním z protiargumentů realitních kanceláří bylo možné zneužití konkurencí, která by mohla systematicky zobrazovat inzeráty konkurence a tím ji přivozovat finanční ztráty. Jakým způsobem je ošetřeno zneužití tohoto systému vysvětluje Rita Gabrielová: „Velmi podobně jako na stávajícím Skliku nebo Zboží, je tu vícestupňová ochrana proti vyklikávání účtu a je definován i neplatný proklik, který se klientovi samozřejmě neúčtuje.“

Odvoláno, vše při starém

Realitní kanceláře však měly spočítáno své – nový systém se jim nevyplatil a nelíbil. Zástupci realitního fóra uvedli po ohlášení plánovaných změn: „Po čtyřech dnech od oznámeném zdražení se k odchodu hlásí na 300 realitních subjektů a reálný předpoklad je že 1.4.2010 ukončí spolupráci něco přes 1000 dalších.“ Důkazem jejich tvrzení měl být plánovaný třídenní bojkot služby Sreality, v rámci kterého zúčastnění dočasně pozastavili všechny své inzertní kampaně.

Bojkot.jpg
Rforum vyzývalo k bojkotu Srealit

Před plánovaným bojkotem ve dnech 1. až 3. března Seznam odliv inzerentů nijak nepociťoval. „Odliv inzerentů se nekoná. Mnohé realitky si uvědomují, že výzvy k bojkotu nebo vyklikávání účtů jiným realitkám mohou být v konečném důsledku i právně postižitelné,“ řekla nám Rita Gabrielová ze Seznamu.

Ovšem nyní Seznam obrátil. Dost možná se na tom podepsalprávě následek bojkotu, každopádně i bez něj byly ohlasy realitek dost důrazné. Každopádně se původně plánovaná změna účtování nekoná a účtování zůstává při starém.

„Vyhodnotili jsme zpětnou vazbu od našich klientů a rozhodli se ponechat stávající obchodní model, abychom jim vyšli vstříc. Naplňujeme tak jeden z cílů naší společnosti, kterým je podporovat podnikání v České republice,“ říká obchodní ředitel Seznam.cz Michal Heisig.

Změny budou, ale jiné

Spor Seznamu s realitkami však nijak zvlášť nezajímá tu největší a nejdůležitější skupinu lidí – návštěvníky Srealit, kteří se poohlíží po nějaké nemovitosti. Mají být rádi za zachování současného stavu? Spíše ne. Nový způsob účtování by totiž nahrával důsledné tvorbě relevantní nabídek. V současné době totiž snadno narazíte na nabídky s lákavými nadpisy, kde však pod rodinným domkem v klidné lokalitě najdete zruinovanou chatu někde v lesích. Při současném způsobu účtování má totiž zadavatel jediný cíl – přilákat k inzerátu čtenáře. S novým účtováním by byl motivován k tomu, aby přilákal pouze ty čtenáře, kteří by o nabízenou nemovitosti mohli mít skutečný zájem. Ti ostatní by mu byli na škodu.

Ale něčeho nového se návštěvníci Srealit stejně dočkají. Seznam oznámil spuštění nové verze svého realitního webu od 1. dubna 2010 a ještě tento týden by měla být dostupná veřejná betaverze. Bude to znamenat nové funkce i pro realitní kanceláře, které budou mít k dispozici podrobnější statistiky. Systém účtování ale nakonec zůstává zachován.

Diskuze (33) Další článek: Cesta do pravěku: První počítač s pevným diskem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,