Doprava | Intel | Automobily

Pozor na robotické řidiče, Intel vypustí na silnice stovku autonomních vozů

Intel na jaře oznámil nákup izraelského startupu MobileEye, který se už podle svého názvu věnuje počítačovému vidění a slibuje, že autonomní vozy vybavené jeho technologií uvidí jako člověk.

Obě firmy před pár dny dokončily kontrakt a Intel se krátce na to nechal slyšet, že vypustí do ulic USA, Izraele a Evropy stovku zkušebních autonomních vozů. Postaví je právě MobileEye a měli by dosahovat úrovně Level 4. To znamená, že autopilot skutečně ovládne všechny aspekty řízení (viz tabulka níže).

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Technologie MobileEye k analýze okolí nepoužívá primárně laserové radary LIDAR, ale právě analýzu obrazu z běžných kamer. Tímto způsobem a s pomocí speciálních a na míru vyrobených čipů dokáže analyzovat jak překážky v okolí, tak dopravní značení, rizikové chodce apod.

Diskuze (11) Další článek: Zaskrečujte si ve vyhledávači! Na počest hip hopu jsou dnes z loga Googlu aktivní gramofony

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,