Sociální sítě | Fake News | Hoaxy

Oxford zkoumal, jestli politici zneužívají internet. Výsledek je ještě horší než jste si mysleli

Asi každý, kdo má profil na sociální síti, si všiml, že diskuze v komentářích jsou poslední dobou dost agresivní, vyhrocené a demagogické. Zejména pokud jde o politiku. Člověka až napadne, jestli si lidé skutečně myslí, co píšou. Odpověď se rozhodla zjistit Oxfordská univerzita a potvrdila, co si všichni dlouho mysleli – politici si na internetu zcela záměrně platí trolly a šíří fake news.

Problémem se zabývala studie Computional Propaganda Research Project Oxfordského internetového institutu. Její autoři zkoumali další studie z devíti států, diskutovali s 65 experty a analyzovali desítky milionů příspěvků na sedmi sociálních sítích z období voleb, politických krizí a zhoršených bezpečnostních situací. To všechno v téměř třiceti zemích.

Nepřekvapivě výsledkem bylo, že například během amerických prezidentských voleb propaganda na internetu jen kvetla. Stejně tak při diskuzi o brexitu ovlivňovaly veřejné mínění na Twitteru boty. Obvykle se jedná o kombinaci automatického postování příspěvků, pečlivě připravených fake news a o skutečné armády trollů, kteří obhajují „jediný správný názor“.

Že podobné snahy skutečně existují, se projevilo již v roce 2015, kdy skupina profesionálních ruských trollů už svoji práci neunesla a svůj příběh sdělila médiím. Jejich úkolem bylo přesvědčit internet, že opozičník Boris Němcov zemřel rukou kamaráda a ne vlády.

Využívání a placení trollů přiznal v reakci na studii i současný filipínský prezident Rodrigo Duterte. Používal jak reálné lidi (400-500 jedinců), tak boty. Přitom ještě donedávna jeho manažer sociálních sítí vše popíral. Studie tvrdí, že tyto techniky používal i poté, co se stal prezidentem.

Český boj pomocí pravdy

Mezi zkoumanými zeměmi byla i Česká republika. Konkrétní důkazy k podobným aktivitám politiků u nás studie nepřednesla, věnovala se ale spíše našemu Centru proti terorismu a hybridním hrozbám a způsobu, jakým jeho pracovníci komunikují na internetu.

Podle Oxfordu totiž existuje řada způsobů, jak proti problematickým příspěvkům bezpečnostní složky států bojují a ty české jsou údajně ukázkovým příkladem „boje pomocí pravdy“. Tedy jejich příspěvky nejsou citově zabarvené a nemají snahu ovlivňovat, jen poukáží na pravdivé údaje a snaží se vše uvést na pravou míru.

Nicméně že studie konkrétní příklady propagandistických a ovlivňujících aktivit v Česku neuvedla, neznamená to, že nejsou. Bezpečnostní informační služba ČR jich v loňské výroční zprávě ze strany Ruska směrem k našemu území uvádí až až.

Diskuze (4) Další článek: Na Facebooku se šíří nová vlna podvodů. Útočníci chtějí telefonní číslo a potvrzení platby

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,