OSVR: open source platforma pro virtuální realitu

Razer představil unikátní projekt OSVR, který je po stránce hardware i software zcela otevřený a cílem je vybudovat otevřený ekosystém pro virtuální realitu.

Nejpokročilejší formu dostupné virtuální reality zatím představila společnost Oculus, kterou koupil Facebook za více než dvě miliardy dolarů. Objevily se i konkurenční produkty dalších menších firem, které se snaží vytvořit vlastní verzi a jednu chystá i Sony (Projekt Morpheus) pro vlastní herní konzoli PlayStation 4.

Razer se ale rozhodl vzít vše jinak a jít po vzoru Linuxu, Raspberry Pi či Androidu a postavit budoucnost virtuální reality na otevřeném ekosystému.

OSVR: open source virtuální realita

Označení OSVR značí zkratku pro Open Source Virtual Reality a Razer tak nechce vytvořit vlastní konkurenci pro Oculus Rift, ale vytvořit otevřený ekosystém po stránce softwaru i hardwaru, který umožní zapojení spousty různých malých i velkých výrobců do virtuální reality a tak podpoří rychlost vývoje v této nadějné oblasti.

OSVR má tak za cíl stát se platformou, nad kterou výrobci mohou stavět vlastní zařízení, příslušenství a podobně. Zkrátka podobně jako to po softwarové stránce řeší Linux či Android.

Hardware: OSVR Hacker Dev kit

Razer zveřejnil první verzi samotných brýlí, které jsou zatím pro virtuální realitu nejdůležitější. V rámci OSVR Hacker Dev kitu ukázal celý systém brýlí.

osvr-gallery-v3-02.jpg
Prototyp OSVR vypadá hodně podobně jako Oculus Rift

Veškeré nákresy, podrobnosti o použitých komponentech a další informace tohoto prototypu (0.5) jsou dostupné zdarma přímo na oficiálních stránkách, takže si je může stáhnout každý a sestavit pomocí vlastních dílů, které si nakoupí nebo vyrobí – kryt třeba vytiskne na domácí 3D tiskárně.

osvr-gallery-v3-01.jpg

Prototyp se skládá z několika hlavních dílů, které jsou velmi podobné Riftu. Kromě plastového šasi a pásu pro upevnění na hlavě jsou jednou z nejdůležitějších částí optické čočky. V tomto případě jsou na rozdíl od Riftu dvojité, což by mělo zajistit ostřejších obraz po stranách zorného úhlu.

osvr-gallery-v2-04.jpg
OSVR má dvojité čočky, které vytváří ostřejší obraz po krajích

Pomocí dvou otočných páček na spodní straně brýlí je navíc možné čočky snadno a rychle nastavit do stran i dopředu či dozadu dle konkrétního uživatele, což vypadá jako zajímavá vychytávka, kterou Rift nemá. Čočky zajišťují pozorovatelný úhel 100 stupňů a zkreslení pouze 13 %.

Další komponentou je displej, kterým je v tomto případě 5,5palcový mobilní model s rozlišením Full HD (401 ppi) a frekvencí maximálně 60 Hz.  Oculus už má nejnovější verzi Riftu s panelem o frekvenci 90 Hz, která zajišťuje větší plynulost a lepší zážitek, takže v tomto směru je určitě co zlepšovat. Vzhledem ke konstrukci je ale samozřejmostí, že půjde displej vyměnit, i když to bude znamenat výměnu i ovládací elektroniky.

 2015-01-10 v 10.49.46.jpg
Podrobnosti o hardwaru jsou dostupné jako open source

Data ze senzorů jako akcelerometr, gyroskop nebo kompas zajišťuje HMD modul před displejem, který pomocí USB 3.0 umožňuje rozšíření o další příslušensotví. Razer tak ukazoval prototyp propojený s malým snímačem rukou LeapMotion, který překresluje vaše ruce do virtuálního světa.

Dostupnost tohoto kitu se očekává v průběhu roku, což sice znamená, že bude mít oproti Riftu minimálně jednu či dvě generace zpoždění, ale to bude problém spíše jen v počátcích rozjezdu virtuální reality. Stačí se podívat, kde byl třeba Android v době uvedení prvního iPhonu a kde je dnes díky konkurenčnímu boji výrobců spoléhajících na Android.

Software pro spojení všeho

V rámci softwaru pro OSVR se Razer snaží vybudovat open source platformu, která by byla standardizovaná, modulární a rozšiřitelná. Je to jako celý operační systém, který má několik vrstev, které se starají o různé věci v rámci otevřené virtuální reality – ovladače pro podporu různého hardwaru, možnosti konfigurace, přenos a sběr dat ze senzorů, systém aktualizací a další spousta částí.

osvr-software-architecture-v2.jpg
Přehled architektury platformy OSVR

Architektura počítá i s podporou pro různé systémy – Windows, Linux, OS X, Android či cloud (přenos přes síť). Jde o poměrně komplexní věc, které sice může open source prospět, ale také může mít negativní následky, které jsme mohli v průběhu času vidět u Linuxu i Androidu.

Bude Oculus jako Apple a OSVR jako Android?

Projekt OSVR už podpořila řada menších i větších společností, mezi kterými je kromě Razeru i LeapMotion, GearBox, Bosch, Virtuix a další z řad výrobců displejů, vstupních zařízení, herních vývojářů a podobně. Počet se bude s velkou pravděpodobností rychle rozšiřovat a tak se nabízí otázka, jaký bude segment virtuální reality za pár let.

osvr-alliance-members-v4.jpg
Současní partneři OSVR

Možná se tak dočkáme podobného rozdělení, jaké známe u mobilní segmentu, kde je to v současnosti boj především mezi Applem a Googlem. Zatímco Apple se snaží kontrolovat kvalitu hardwaru i softwaru a prodávat tak vlastní ucelený produkt, Google jde druhou cestou, kdy software je otevřený pro jakékoli výrobce, kteří na něm mohou stavit vlastní produkty. Tito výrobci se zase spoléhají na dodavatele hardwaru, který je pro systém Android kompatibilní.

osvr-gallery-v3-03.jpg

Může se tak stát, že v oblasti virtuální reality bude Oculus takovým Applem, zatímco OSVR se stane Googlem, respektive Androidem. Odlišností ale je, že OSVR řeší i hardware, který je v základní formě rovněž open source.

osvr-logo-v3.jpg

Ať už to ale dopadne jakkoli, lze doufat, že velká konkurence v této oblasti bude znamenat rychlejší vývoj a rychlejší snižování ceny za pokročilou virtuální realitu. A to je pro nás coby uživatele jedině dobře.

Video z CESu

Diskuze (9) Další článek: Mycestro: Počítačová myš, kterou si nasadíte na prst [CES]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,