Linux | Internet | Reklama

Odpůrci webové inzerce spustili Pi-Hole, „černou díru“ na reklamy

Fenomén AdBlocku asi není třeba příliš představovat. Stejně jako třeba warez rozděluje internetovou scénu na dvě ostře vyhraněné skupiny. Zatímco jedna se pokouší z webu dostat jakoukoliv reklamu, ta druhá, reprezentovaná vydavateli, dělá vše proto, aby reklamní filtry v podobných programech nefungovaly příliš dlouho, anebo zavádí alternativní systémy monetizace, poněvadž jak už tomu v koloběhu přírody bývá, i prostý redaktor potřebuje platit hypotéku.

Nyní se však na scéně objevil nový nástroj, který chce jít mnohem dál než doplněk do konkrétního prohlížeče na konkrétním počítači. Jmenuje se Pi-Hole a funguje jako jednoduchý DNS server, který zkušenější uživatel snadno rozjede na mnoha podporovaných linuxových distribucích, přičemž ve fórech jsou i návody pro DD-WRT a OpenWrt na domácích routerech.

Pi-Hole poté zablokuje reklamu nikoliv na konkrétní mašině, ale v celé domácí síti jednoduše tak, že webové požadavky na reklamní servery z blacklistu zahodí. Tento způsob boje proti reklamám nicméně zdaleka nefunguje vždy.

Reklamy jsou jedním z ožehavých témat dneška, vedle kontroverzního AdBlocku a jemu podobným doplňkům totiž nějakou formu blokace pomalu a zcela oficiálně zavádějí i samotné prohlížeče, přičemž o tom uvažuje i současná tržní jednička Chrome.

210927654 442688941
Webové rozhraní Pi-Hole se statistikami zablokovaných reklam v domácí síti

Motivy jsou různé, nicméně zpravidla zabalené za argument, že se jedná o funkci zrychlení načtení stránky, protože pravdou zůstává, že zejména videoreklama zatěžuje procesor/GPU, baterii laptopu a nakonec také internetovou linku. Prvotní načtení stránky, aniž by bylo cokoliv načteno v paměti počítače, tak může zabrat i několik megabajtů.

Diskuze (41) Další článek: Tající exoměsíce by mohly být příjemné a obyvatelné

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,