Mobilní čip Nvidia Tegra K1 strčí Xbox 360 do kapsy [CES]

Nová generace mobilních čipů Tegra se architektonicky spojila s desktopem. Nový čip Tegra K1 je založen na Kepleru a zvládne i 64bitové instrukce.
Kapitoly článku

CES startuje a mezi prvními prezentacemi se objevila Nvidia, která podle očekávání představila novinky především z mobilního segmentu. Nvidia postupně přenáší technologie a zkušenosti z desktopových grafických čipů do mobilní sféry a tento rok se tak poprvé setkáváme u mobilního grafického čipu se stejnou architekturou, jako u desktopových grafik.

Tegra K1: dvě verze, dvě rozdílené architektury

Nvidia neuvedla jeden nový čip Tegra K1, ale rovnou dvě verze, které se liší použitými procesorovými jádry. Základní rozdělení je na 32bitovou a 64bitovou verzi.

Screen Shot 2014-01-06 at 6.16.46 AM_575px.png
Nvidia Tegra K1 ve dvou verzích

Starší generace má čtyři procesorová jádra Coretx-A15 (32 bit, 3-way Superscalar), která pracují na frekvenci až 2,3 GHz. Modernější verze má pouze dvě procesorová jádra na bázi Denveru (64 bit, 7-way Superscalar, ARMv8), která pracují na frekvenci až 2,5 GHz.

Screen Shot 2014-01-06 at 6.19.38 AM_575px.pngScreen Shot 2014-01-06 at 6.32.49 AM_678x452.pngScreen Shot 2014-01-06 at 6.18.12 AM_575px.pngISPslide_575px.png ISPslides2_575px.png ISPslides3_575px.png 

Obě verze ale mají společný nový grafický čip s 192 jádry CUDA. Čip vychází z architektury Kepler, kterou známe z aktuální desktopové řady grafických karet od Nvidie. Podporuje DirectX 11.2 a OpenGL 4.4.

TegraK1die_678x452.jpg
Bližší pohled na 32bitovou čtyřjádrovou variantu Tegra K1 s jádry Cortex-A15, k dispozici má 192 programovatelných cuda jader

Nvidia se tak porovnává s konkurenčním čipem Apple, A7 (respektive s grafickou části PowerVR SGX), který má Apple určený pouze pro vlastní zařízení.

Grafický výkon by měl být ve dvou prezentovaných aplikacích (GFXBench 3.0 a Unreal Engine 4) několikanásobně lepší, ale rozhodne až srovnání výkonu v reálných aplikacích a hrách, kde měl Apple navrch. A hlavně, Apple svůj čip A7 již několik měsíců prodává a bezesporu připravuje výkonnějšího nástupce.

Screen Shot 2014-01-06 at 6.18.35 AM_575px.png
Porovnání výpočetního výkonu a spotřeby Tegry K1 se staršími herními konzolemi

Pokud jde o přepočet čistého výpočetního výkonu – 365 GFLOPS, je podobný low-endovým grafickým kartám GeForce 630/635 z minulého roku a to vše pouze se spotřebou 5 W. To samo o sobě svědčí o tom, jak rychle mobilní výkon roste.

Screen Shot 2014-01-06 at 6.18.28 AM_575px.png
Nvidia spojuje desktopovou a mobilní architekturu grafických čipů

Nvidia tento maximální výkon porovnala i se staršími herními konzolemi Xbox 360 a PlayStation 3, kde je rozdíl poměru spotřeba/výkon vzhledem ke staří vidět ještě mnohem více.

androidweb.jpg IMG_0032.jpg meteorweb.jpg
photorealweb.jpg superchipweb.jpg

Vzhledem ke spotřebě lze ale očekávat, že takto výkonný model nebude dostupný pro mobilní zařízení jako jsou telefony nebo tablety, ale například pro automobily a další formy, kde taková spotřeba až tak nevadí. 

32bitová verze Tegra K1

  • Procesor: 4× Cortex-A15, až 2,3 GHz
  • Grafika: 192 CUDA jader (Kepler)
  • Architektura: 3-way SuperScalar, 32K+32K L1
  • Dostupnost: do první poloviny roku 2014

 

 

 

 

 

TIP: Oficiální a velmi podrobné informace o Nvidia Tegra K1 v PDF

64bitová verze Tegra K1

  • Procesor: 2× Denver (ARMv8), až 2,5 GHz
  • Grafika: 192 CUDA jader (Kepler)
  • Architektura: 7-way SuperScalar, 128K+64K L1
  • Dostupnost: v druhé polovině roku 2014

 

 

 

 

 

Na dostupnost nových čipů a prvních zařízení si ale počkáme. 32bitová verze se čtyřmi jádry Cortex-15 bude k dostání v průběhu první půlky tohoto roku, 64bitová verze s procesorovými jádry Denver pak až ve druhé polovině roku 2014.

Tegra K1 VCM: připraveno pro chytré automobily

Nvidia vidí další budoucí úspěch Androidu v chytrých automobilech, pro které má připravenou výkonnou platformu Tegra K1 VCM (Visual Computing Module).

VCMweb.jpg
Tegra K1 VCM je zaměřená na automobily

Nvidia se chlubí tím, že její starší platformy už jsou ve více než 4,5 milionech vozů a v rámci 100 různých modelů od různých výrobců. Nvidia se chce stát králem v automobilech budoucnosti a nechce se soustředit pouze na vykreslování pokročilého grafického zpracování tachometrů.

Vysoký výpočetní výkon je nutný i pro budoucí auta bez řidiče, které budoupodobně jako člověk zpracovávat velké množství dat z okolního prostředí a vše okamžitě vyhodnocovat. Paralelní zpracování je tak samozřejmostí a v rámci Tegra K1 VCM už teď Nvidia nabízí výkon 384 GFLOPS. Do automobilového segmentu se pouští i Apple, takže bude zajímavé sledovat, jak rychle se bude trh vyvíjet.

nicecar.jpg NVCES-064_575px.jpg

Pokud jde ale o realistické virtuální tachometry a přístrojové desky, pro tuto část má Nvidia připravený projekt Mercury, díky kterému ukazovala opravdu nádhernou simulaci materiálů.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,