Loga IT firem: Malůvky s hodnotou miliard dolarů

Je to jen obrázek nakousnutého jablka, nebo nápis "Google" vyvedený barevným fontem. A přitom mají tyto jednoduché grafiky hodnoty v miliardách. Každý totiž ví, co za nimi stojí.
Kapitoly článku

Logo firmy je součást její identity, vyjadřuje její styl a poslání v jednoduché grafice. Některá loga byla vytvořena prakticky zadarmo, jiná loga stála i statisíce dolarů, někdy je za jejich vznikem zajímavý příběh, jindy prozíravý kalkul kreativců. Podíváme se, jak jsou na tom loga nejznámějších IT firem, na základě zjištění a statistik FinancesOnline.

Původní cena loga Googlu? Nula.

Podle studie amsterdamské univerzity rozeznávají loga již malé děti, spojovat si logo s konkrétní firmou začínají již mezi 3 a 5 lety. Celých 67 % tříletých dětí je schopno přiřadit logo ke správné firmě (produktu), mezi osmiletými dětmi je to celých 100 %.

Základním požadavkem na logo je tak jednoduchost na zapamatování a zařazení, aby to dokázal opravdu každý. Některé značky máme tak pod kůží, že v logu nemusí být ani jedno písmenko a přesto víme, o značku čeho jde.

znacky.png
Uvidíte a hned víte... to je účel

Do tvorby firemního loga se leckdy vkládají nemalé peníze, ale v případě úspěšných IT firem se ukazuje, že logo na začátku nebylo až tak důležité a šetřilo se na něm. Příkladem „nízkonákladového“ loga je znak společnosti Google. Bylo zdarma, protože jej vytvořil spoluzakladatel společnosti Sergey Brin v programu GIMP. Sám říká, že je na svou práci patřičně hrdý, avšak ne kvůli výsledné podobě loga, ale díky tomu, že jej v GIMPu vůbec dokázal vytvořit. V té době byl totiž tento program docela komplikovaný z hlediska ovládání.

google.jpg
První verze loga společnosti Google (vlevo) byla zdarma – vytvořil ji Sergey Brin. Do dnešních dnů se toto logo moc nezměnilo (vpravo)

Logo Googlu se do dnešních dnů moc nezměnilo. Zatímco první verze obsahovala plastický text a nakonci ještě vykřičník, do dnešních dnů vykřičník nepřežil a písmo se zjednodušilo. Typické barvy však dokážou evokovat Google mnohdy i bez písmen.

Geometrie za ptáčkem

Za nízkonákladové logo se dá považovat i nové logo Microsoftu. I když designoví odborníci hodnotí náklady na vytvoření loga na 250–500 tisíc dolarů, kdyby jej dělala externí firma, Microsoft si vytačil sám a změnu připravili interní zaměstnanci.

microsoft.jpg
Logo z roku 1987 (vlevo) bylo v roce 2012 nahrazeno logem, jehož oficiální součástí je i barevný čtverec

Také začínající Twitter si nemohl dovolit platit tisíce dolarů za logo. Proto byl design loga – známý modrý ptáček – zakoupen pomocí služby iStockphoto za 15 dolarů. Jeho tvůrce Simon Oxley za něj dostal 6 dolarů.

twitter_old.png
Původní logo Twitteru nevytvořila žádná agentura za tisíce dolarů, autor za něj dostal 6 dolarů

Logo Twitteru bylo v roce 2012 nahrazeno jeho zjednodušenou verzí. Úplně z něj vypadl název služby a zůstal pouze typický ptáček, který byl také lehce upraven a zjednodušen. Vychází ze starého loga od Simona Oxleyho, velmi se mu podobá, ale nově jej tvoří složitá soustava kružnic.

apple-kruhy.jpgtwitter-kruhy.jpg
Tvorba firemních log je v některých případech obrovská magie geometrických tvarů jako v případě Applu a Twitteru (zdroj: designhack.net)

Ona složitá soustava kružnic není v magii firmeních log nic zvláštního, ostatně také logo Applu, které tvoří jablko, není jen tak obyčejný kus ovoce, ale tvar založený na soustavě kružnic a Fibonacciho řadě.

Nynější logo Applu se od roku 1977, kdy jej vytvořil Rob Janoff, měnilo jen lehce. Nejvíce ceněná je jeho jednobarevná varianta z roku 1997, která pomohla vrátit Apple znovu na výsluní a která zároveň ustanovila jednoduchý firemní design. Původní logo Applu z roku 1976 od Rona Wayna však bylo kompletně jiné a chyběla mu jednoduchost.

apple_logo.png
Logo Applu se od roku 1977 změnilo jen z hlediska barev (zdroj: logopie.com)

Ovlivněna dobou

Obrovskou změnou prošlo logo IBM. Tato firma dostala název International Business Machines až v roce 1924. Firma měla od roku 1888 v logu písmeno „T“, protože vyráběla stroje zpracovávající děrné štítky (anglicky „tabulating machines“).

ibm_logo.jpg
Logo IBM původně obsahovalo také písmeno „T“ (zdroj: tdaxp.com)

Také Nokia, která byla ještě nedávno vnímána jako moderní firma a lídr na trhu mobilních telefonů, má za sebou dlouhou historii. Společnost vznikla již v roce 1965 ve finském městě Nokia. Nejdříve byla papírnou, později vyráběla gumárenské výrobky.

Až po druhé světové válce se začala zabývat výrobou telefonních a telegrafních kabelů a až v 70. letech pronikla na trh telekomunikací a elektroniky. Změnu lze vidět na logu, které v roce 1865 obsahovalo rybu, změna do dnešní podoby byla během na dlouhou trať.

nokia-logo.jpg
Nokia v průběhu své historie radikálně měnila zaměření a také logo (zdroj: Huffington Post)

Také originální logo Canonu vypadalo naprosto jinak. Původní podoba byla v japonském stylu, ale v roce 1935 přišlo zjednodušení , do dnešní doby se jen drobně změnil font.

canon-logo.gif
Původní logo Canonu to dnešní vůbec nepřipomíná (zdroj: libraries.ucsd.edu)

Malůvky v s hodnotou v miliardách

Cenu značek můžeme vyjádřit také pomocí žebříčku „Most Valuable Brands in the World“ (nejhodnotnější značky světa), kterou sestavuje časopis Forbes. Na prvním místě je zde Apple s cenou 104 miliard dolarů, značka Microsoftu je na druhém místě s téměř poloviční hodnotou. 

Žebříčku 10 nejvýznamějších značek dominují technologické firmy, kterých zde nalezneme 6: Apple, Microsoft, IBM, Google, Intel a Samsung. Do TOP5 se z netechnologických firem probojovala pouze Coca-cola.

hodnota_znacek.png
Nejhodnotnější značku světa má Apple (zdroj: financesonline.com)

 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,