Chyby Meltdown a Spectre jsou aktuálním bezpečnostním tématem a ještě jím dlouho zůstanou. První z nich zasahuje většinu procesorů Intelu o roku 1995, druhý se potom týká téměř všech.
Pro Meltdown již vydali vývojáři operačních systémů opravy – dostupné jsou jak na Windows a macOS, tak Linuxu. Nicméně způsob, který je pro záplatování chyby použit, ovlivní i výkon procesoru, jde totiž o vypnutí jedné z funkcí, která zrychluje práci s pamětí.
Ke zpomalení však dojde při činnostech, které nejsou typické pro běžné uživatele a dopad budou mít především na datová centra a serverové použití. Na mnoha hardwarových webech již vyzkoušeli, jak se záplata projeví při běžných operacích a při hraní. Rozdíly jsou buď minimální nebo vůbec žádné.
Aktualizováno: Pozor, opravný balíček od Microsoftu formou aktualizace Windows může způsobit zamrznutí počítače. Týká se to jen počítačů s čipy AMD, podrobnosti zde:
Hráči nemusí mít obavu
Množství otázek ohledně výkonu přichází především od hráčů, kteří řeší každé FPS. Pokud by tedy oprava chyby způsobila viditelný rozdíl ve hrách, hrozilo by zakazování aktualizace a tím pádem výrazné bezpečnostní riziko.
Jak ale ukazují testy webu Guru3D, ve většině her se výkon sestavy po patchi neliší od toho původního. Pokud v grafech vidíme odlišná FPS, pak v rámci několik málo snímků. A to je spíše přirozená odchylka při měření, než důsledek rozdílného výkonu procesoru.
Ve hrách se výkon po aktualizaci nijak neliší (foto: Guru3D, Computerbase)
To je ostatně vidět i na měření v 3DMark Time Spy, kdy procesor s aplikovanou záplatou získal vyšší skóre:
Minimální rozdíly v aplikacích
Další testy ukazují rozdíly v syntetických testech. V těch můžeme vidět patrnější odchylky, stále se však nejedná o rozdíl, který by měl být pro běžného uživatele zádrhelem. Jak už jsme psali v prvním článku, největší rozdíl ve výkonu najdeme při práci s archivy.
Stejně tak se po aktualizaci nepatrně liší výkon pevného disku v případě velmi rychlých úložišť typu NVMe. Opět ale jde o rozdíl, který při běžném používání nebude zřejmý.
V běžně používaných aplikacích jsou rozdíly spíše na úrovni přirozené odchylky měření (zdroj: Guru3D)
Rozdíly ve specifickém použití
Jak vyplývá z předchozích grafů, domácí používání počítače včetně hraní nebude opravou chyby Meltdown nijak ovlivněno. To ale neplatí o úkonech, které jsou typické pro využití v serverovém prostředí.
Na webu Medium tedy změřil Mikel Bober-Irizar rozdíly ve výkonu při strojovém učení. A ačkoliv jde ve většině případů o syntetické testy, je situace o poznání horší. Zatímco v některých testech se výkon sníží o jednotky procent, někde může jít až o 35 %. Takto výrazný rozdíl byl změřen například u QR rozkladu.
Výkon při strojovém učení může klesnout i o desítky procent (zdroj: Medium)
Velký rozdíl potom změřili i na Phoronixu v operacích, kdy procesor výrazně pracuje s I/O rozhraním a často tak využívá metodu přerušení. V Compile Benchmarku klesnul výkon procesoru Core i7-8700K o nějakých deset procent. A stejně může instalace záplaty ovlivnit výkon v databázových systémech, což ukazuje PostgreSQL pgbench.
Výkon v Compile Bench a v syntetickém databázovém testu (zdroj: Phoronix)
Tohle však nemusí domácí uživatele (kteří neexperimentují třeba s TensorFlow) vůbec trápit. V každém případě důrazně doporučujeme co nejrychlejší instalaci záplaty z Windows Update či Mac App Store.