Sociální síť Facebook zveřejnila ve středu shrnutí svých snah, jak se snažila během německých voleb, které proběhly minulý víkend, zamezit šíření falešných zpráv. Vyplývá z něj, že musela smazat desetitisíce falešných profilů, jež se pokoušely ovlivnit myšlení lidí.
„Mazání nezabránilo šíření falešných zpráv během těchto voleb kompletně – docílilo ale toho, že dezinformace se šířily méně a byla menší šance, že se lidem zobrazí v jejich News Feedu. Míra falešných informací na Facebooku tak byla poměrně malá,“ vysvětloval v prohlášení viceprezident Facebooku Richard Allan.
Jeden ze způsobů, jak se společnosti podařilo falešné zprávy dostat pod kontrolu, byly tzv. Related Articles. Pod každou zpravodajskou zprávou jsou k nalezení zprávy podobného tématu od jiných zdrojů, takže si člověk o informaci může přečíst z různých úhlů pohledu.
Další taktikou bylo použití vlastních systémů strojového učení, které spam a podobný pochybný obsah rovnou odstraňovaly. A poslední věcí, kterou Facebook zakomponoval, bylo jakmile uživatel navštívil článek o volbách, stránka našla způsob, jak člověku zobrazit i názory konkurenčních stran.
Allan také uvedl, že síť odstranila během září desetitisíce falešných účtů, jež se snažily s volbami manipulovat. To je mnohem vetší číslo než o kterém mluvil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg ve svém posledním pojednání, kde na téma integrity voleb napsal, že Facebook smazal „jen“ tisíce účtů.
Problém s dezinformacemi a falešnými zprávami tak při volbách postihl ve velkém i Německo. Dobrou zprávou ale je, že sociální síť se od amerických prezidentských voleb poučila a zavedla taková opatření, která lidi skutečně chrání. „Dokud tu budou takoví jedinci, kteří se snaží poškodit demokratické procesy, budeme úzce spolupracovat s našimi partnery – vládou i veřejností – abychom naši platformu ochránili,“ uzavřel souhrn Allan.
Jak bojovat proti fake news?