Google | Android | Operační systémy

Fuchsia: Takto vypadá tajemný OS Googlu. Nahradí Android, nebo proč sakra vznikl?

  • Píše se o něm už skoro rok, ale málokdo tuší, proč vůbec existuje
  • Má nahradit Android, nebo pohánět chytré ledničky?
  • Není vůbec postavený na Linuxu

Loni na sklonku letních prázdnin poprvé vyšlo veřejně najevo, že Google v tichosti pracuje na třetím velkém operačním systému. Vedle Androidu a Chrome OS jsme se tak dozvěděli, že se v Mountain View rodí další experiment jménem Fuchsia.

Neběží na Linuxu

Jenže samotný systém nebyl jedinou zvláštností – snad ještě větší zájem vzbudilo jeho jádro Magenta, které není vůbec založené na Linuxu! Je to přitom právě projekt Linuse Torvaldse z počátku 90. let minulého století, který je srdcem prakticky všeho, na čem Google v minulosti pracoval.

Toto bylo víceméně vše, co jsme tehdy o Fuchsii věděli, a byl to tou dobou opravdu jen blikající kurzor na černé obrazovce. Nebylo vůbec jisté, čemu by měla Fuchsia vlastně sloužit, protože se na jednu stranu mluvilo o velmi jednoduchém OS pro internet věcí (Google mezitím zveřejni zkušební verzi Android Things právě pro IoT), nicméně Fuchsia měla zároveň cílit na mnohem sofistikovanější zařízení včetně mobilních telefonů.

Aplikace napsané v Javascriptu

Po více než půlroce jsme už mnohem chytřejší a zdá se, že Fuchsia opravdu není jen jakýsi večerní experiment několika inženýrů, ale Google s ní má nějaké větší plány. Dnes už tedy víme, že aplikace pro Fuchsii jsou psané v Dartu (vylepšený Javascript).

Zatímco Android pro běh uživatelských aplikací používá Javu, takže mezi samotným Linuxem a vámi je ještě její běhové prostředí, na Fuchsii se o to stará Flutter. Technologie Googlu už dnes slouží pro tvorbu multiplatformních mobilních aplikací napsaných v Dartu pro Android a iOS a inženýři jej použili i pro tvorbu celého GUI na Fuchsii. Google mu říká Armadillo.

O rychlost se stará Vulkan

Aby to bylo celé dostatečně rychlé, Fuchsia obsahuje i výkonný grafický renderer Escher, který je založený na technologii Vulkan, což je zase náhrada OpenGL, na které konsorcium Khronos pracuje celé roky a první verzi dokončilo zkraje loňského roku.

Suma sumárum, použití Flutteru a Escheru má sloužit k dosažení „120fps UX“ – tedy výkonu, aby grafické rozhraní, animace a všemožné efekty nebyly ani náznakem trhané. I to napovídá, že cílem Fuchsie asi nebude chytrý termostat, router a další obvyklá elektronika z ranku IoT, ale něco, kde GUI hraje první housle.

Grafický desktop Armadillo

To nejdůležitější na závěr. Už teď v hrubých rysech víme, jak vlastně grafické rozhraní Armadillo opravdu vypadá. Google se s ním sice širší veřejnosti zatím nepochlubil, nicméně díky tomu, že je GUI napsané v Dartu a multiplatformním Flutteru, lze jej tím pádem přeložit třeba po Android a nainstalovat jako běžný balíček APK.

317436521
Koncept loga prostředí Armadillo na GitHubu

Zkušení surfaři najdou návod na webu Hotfix.com, jehož autor nám hodně usnadnil práci a APK rovnou vytvořil. Můžete si jej stáhnout z Dropboxu.

V tuto chvíli se jedná pouze o základní koncept, který ukazuje, jak fungují jednotlivé prvky GUI, ale nejsou to funkční aplikace. Armadillo se tedy na 5“ telefonu jeví jako vysoký sloupec sloužený z bloků, které se po klepnutí rozevírají do samostatných oken aplikací.

Jde tedy o zcela odlišný přístup na na běžných mobilních telefonech. Jinak ale Armadillo vypadá na tabletech, kde se sloupec promění v plochu, na které jsou vedle sebe jednotlivé aplikace vyskládané v šachovnici vedle sebe.

Na tabletu to tedy celé připomíná třeba nástěnku s poznámkovými papírky nebo třeba lednici a s magnetkami. Je tedy stále možné, že celá Fuchsia bude mířit právě tímto směrem. Že to není náhrada mobilního Androidu nebo snad desktopového Chrome OS, ale míří někam sem – do světa výkonného internetu věcí s rozměrnými dotykovými obrazovkami třeba zrovna na chytré lednici budoucnosti.

Systém má v každém případě ještě ohromný kus vývoje před sebou, a tak zatím můžeme jen doufat, že nám jeho účel Google vysvětli na blížící se výroční konferenci I/O, která se koná již příští středu 17. května.

Diskuze (59) Další článek: Cena bastlířů 2017: Fanoušci arduin a dalších mikropočítačů, nominujte nejlepší počin roku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,