x

Facebook čekají velké změny. Mark Zuckerberg se chce vrátit ke kořenům

12.  1.  2018 | David Polesný, Martin Hodás | 22

Zakladatel největší sociální sítě Mark Zuckerberg dnes v noci oznámil, že na Facebooku v následujících měsících zavede výrazné změny. Zaměřené budou na obsah, který se zobrazuje na domovské stránce sítě (tzv. newsfeed).

Facebook si zaplatil reklamu v českých tištěných médiích. Propaguje návod na odhalení nepravdivých zpráv Facebook si zaplatil reklamu v českých tištěných médiích. Propaguje návod na odhalení nepravdivých zpráv

Zuckerberg se chce ujistit, že „čas, který trávíme na Facebooku, je dobře stráveným časem“. Změna zasáhne zejména profily podniků velkých značek či médií, které podle odezvy od komunity zaplavily Facebook obsahem. Potlačují tak příspěvky samotných uživatelů a jejich přátel. Zuckerberg to chce změnit.

Síť se změnila, chce to revizi

„Jelikož je více veřejného obsahu než příspěvků od vašich přátel a rodiny, smysl obsahu v newsfeedu se odklonil od nejdůležitější věci, kterou Facebook dělá - od pomoci navzájem nás spojovat,“ uvedl Zuckerberg.

Chystanou nápravou má být právě změna v poměru jednotlivých druhů zobrazovaného obsahu. Uživatelům chce síť servírovat více obsahu od lidí, skupin a méně příspěvků společností a médií.

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Tvůrce Facebooku přiznává, že různé články a videa mohou mít zábavný a informativní charakter, nelíbí se mu však, že jde o „pasivní zážitek“. Zvýšit chce proto podíl sociálních interakcí mezi jednotlivými uživateli.

„Cítíme zodpovědnost za ujištění se, že naše služby nejsou jen zábavné, ale také dobré pro blaho lidí,“ řekl Zuckerberg, přičemž se odvolal na vědecké studie hovořící o pozitivním vlivu komunikace s lidmi, na kterých nám záleží.

Lidé zde stráví méně času. Nevadí

Produktové týmy Facebooku tak dostaly nové zadání – nezaměřovat se tolik na nabídnutí relevantního obsahu, ale na zprostředkování smysluplných sociálních interakcí.

Obsah facebookových stránek a médií tak půjde do pozadí. Zuckerberg avizuje, že i ta část „veřejného obsahu“, která se lidem zobrazí, má splňovat stejný obecný cíl, tedy podporovat smysluplné interakce mezi uživateli.

Zuckerbergův MacBook má přelepenou webkameru i mikrofon. Šéf Facebooku je ostražitý Zuckerbergův MacBook má přelepenou webkameru i mikrofon. Šéf Facebooku je ostražitý

„Očekávám, že čas, který lidé stráví na Facebooku, jakož i některé ukazatele zapojení, poklesnou. Také ale očekávám, že čas, který strávíte na Facebooku, bude hodnotnější. A pokud uděláme správnou věc, věřím, že to bude i z dlouhodobého hlediska dobré pro naši komunitu a náš byznys,“ napsal v závěru dlouhé zprávy.

fb.JPG
Kritický příspěvek Marka Zuckerberga (zdroj: FB)

Slovensko vzorem?

Připomeňme, že agresivní formu vyčlenění obsahu stránek a médií od příspěvků uživatelů Facebook testuje na Slovensku a v pěti dalších zemích. Síť veškerý takový obsah (s výjimkou toho placeného – reklamního) přesunula do speciální sekce Průzkumník (Explore Feed).

Průzkumník nyní funguje i v ostatních zemích včetně Česka, najdete ho v levém panelu nebo na tomto odkazu. Ale tady zatím funguje trochu jinak. Zobrazuje příspěvky stránek, které jste ještě nelajkovali, ale mohly by se vám líbit.

Zda bude zbytek sítě následovat slovenský vzor, nebo se newsfeed změní jiným způsobem, to zatím není jasné. Mark Zuckerberg podrobnosti neprozradil. Ale je velmi pravděpodobné, že půjde právě o celosvětové rozšíření modelu testovaného na Slovensku.

Na Slovensku zakázali Facebook mladším 16 let. Půjde to jen se souhlasem rodičů Na Slovensku zakázali Facebook mladším 16 let. Půjde to jen se souhlasem rodičů

Pro Facebook to v konečném důsledku může být opravdu výhra – lidé nebudou mít tolik "zaspamovaný" newsfeed a pokud se do něj bude chtít nějaká firma či organizace se svou stránkou dostat, bude muset zaplatit. Ale opravdu si budou mít lidé tolik co sdílet? Není pro ně už Facebook víceméně agregátorem zpráv? I to je možné, pak by se mohl stát Průzkumník paradoxně oblíbenějším místem na Facebooku, než výchozí newsfeed. A Mark Zuckerberg bude muset přehodnotit svoji vizi.

Další článek »

Diskuze
22 příspěvků
Témata článku: Facebook, Web, Sociální sítě, Mark Zuckerberg, Slovensko, Veřejný obsah, Sociální interakce, Uživatelé, Celosvětové rozšíření, Dlouhá zpráva, Produktový tým, Česká republika, Nejdůležitější věc, Agresivní forma, Relevantní obsah, Příspěvek, Obsah, Ostatní země, Explore Feed, Facebooková stránka, Speciální sekce, Velká značka, Dlouhodobé hledisko, Pozitivní vliv, Interakce
Sdílet článek
Další mobilní weby