Zatímco na D1 a dalších klíčových silničních koridorech o mobilní signál nepřijdete a zpravidla zde můžete i dostatečně rychle surfovat, při cestě vlakem je to často problém. A přitom do vlaku nejeden z nás usedá právě proto, aby mohl díky dostatku prostoru u stolečku vytáhnout laptop a pustit se do práce.
Jenže ouha, jakmile vlak opustí větší město, kvalita mobilního signálu často padne na úroveň, kdy si člověk tak tak zavolá, natož aby využil mobilních dat. Vlaková Wi-Fi přitom stále není samozřejmostí.
ČTÚ měří kvalitu mobilního signálu ve vlakových soupravách
Kdo za to může? Slabé pokrytí koridorů ze strany operátorů, nebo vagóny samotné, jejichž konstrukce funguje jako dokonalá rušička radiových vln? ČTÚ se v těchto dnech pokouší onu letitou otázku konečně rozlousknout. Specialisté vyrazili na koleje v pronajatém voze Českých drah. Během tří dnů proměří úroveň pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách.
Analýze předcházelo proměření samotných vozů, ve kterých na hlavních koridorech cestující jezdí nejčastěji. Se závěrečnou zprávou se ČTÚ pochlubil na sklonku března. Vyplývá z ní, že ve všech devíti typech vozů dochází k útlumu signálu v rozmezí 12 až 45 dB podle typu signálu a konstrukce. Jen pro představu, útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu a 40 dB pak dokonce 1 000× pokles. ČTÚ kritizuje mimo jiné nevhodnou konstrukci oken.
Typ vozu |
LTE 800 |
GSM + LTE 900 |
GSM + LTE 1800 |
vůz řady 662 soupravy InterPanter
|
20 dB |
20 dB |
12 dB |
vůz řady 642 soupravy RegioPanter
|
25 dB |
20 dB |
15 dB |
vůz typu ABpee347
|
15 dB |
20 dB |
20 dB |
vůz typu Bdtee276
|
12 dB |
10 dB |
12 dB |
vůz Bmpz891 soupravy Railjet
|
25 dB |
25 dB |
20 dB |
vůz 071 soupravy City Elephant
|
12 dB |
15 dB |
17 dB |
vůz Bmz241 (oddílový vůz)
|
45 dB |
42 dB |
35 dB |
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino
|
22 dB |
25 dB |
22 dB |
vůz Bdmpee233
|
30 dB |
25 dB |
30 dB |
Z tabulky výše je patrné, že nejlépe signál procházel vozy Bdtee276 a soupravou City Elephant. Nejhůře si naopak vedl oddílový vůz Bmz241. Obecně vzato však platí, že všechny do jednoho jsou velkou překážkou v cestě mobilního signálu, takže k zajištění dostatečné kvality je třeba výrazně posílit pokrytí, případně instalovat dokrývače signálu přímo do souprav, jak navrhuje třeba Vodafone.
Prostupnost telekomunikačního signálu je nakonec i výzvou pro konstruktéry vagónů, poněvadž poptávka po univerzálních mobilních datech už bude logicky pouze růst.