Uber

Co je to a jak funguje Uber

  • Uber je služba podobná taxi, ale funguje jen díky mobilní aplikaci
  • Za oblibou Uberu stojí nízká cena, jednoduchost a jistoty pro cestující
  • Uber se nelíbí tradičním taxislužbám, problém však není v samotném Uberu

Co je Uber

Uber je služba určená pro přepravu lidí po městě a v principu je podobná běžné taxislužbě. K organizaci však využívá moderní technologie. Je přímo závislá na internetu a chytrých mobilních telefonech. Služba se objednává i platí prostřednictvím mobilní aplikace, přibližnou cenu se přitom zákazník dozví už před jízdou.

Nejvíce je Uber rozšířený v Americe, kde ho najdete ve většině metropolí. V Evropě už služba obsadila téměř stovku měst a v České republice funguje v Praze. Auta Uberu v ulicích nepoznáte, jedná se o běžné automobily, které nemají žádné speciální označení. Najdete je pouze prostřednictvím mobilní aplikace.

Jak Uber funguje

Když chcete využít Uber, nainstalujete si potřebnou aplikaci do telefonu a spárujete ji s platební kartou. Zvolíte si, kam chcete jet a můžete si vybrat i řidiče, který je vám sympatický a má dobré hodnocení od ostatních uživatelů. Na mapce přímo vidíte, kde se volná vozidla Uberu ve vašem okolí zrovna pohybují.

Není Uber jako Uber

Uber v rámci své aplikace nabízí několik úrovní služby:

Uber Pop – levné svezení, ale zpravidla staršími a menšími auty

Uber Select – zaplatíte trochu více, ale máte garanci zánovního vozu střední třídy a zkušeného řidiče s dobrým hodnocením.

Uber Black – reprezentativní auto vyšší střední třídy, zkušený řidič v obleku, ale cena už výrazně vyšší

Jakmile dorazí váš řidič, už má rovnou váš požadavek ve své aplikaci pro řidiče. Bez prodlení se tedy hned vydá na cestu. Pokud probíhá vše bez dopravních komplikací, je výsledná cena taková, jak aplikace předem vypočetla. Můžete se jen rozloučit a odejít, řidič dostane zaplaceno skrze aplikaci a příslušný obnos se vám strhne z karty.

Pokud se dostanete do dopravní zácpy nebo je nutné zvolit objížďku, může se výsledná cena navýšit. O tom jste ale online informováni prostřednictvím aplikace. Zdražit jízdné se může i ve chvíli, kdy je po službě v daném místě velká poptávka. V tom případě se to ale dozvíte ještě před objednáním jízdy.

Kdo jsou řidiči Uberu

Řidičem Uberu se může stát téměř každý, kdo má řidičské oprávnění, vyhovující automobil a chytrý telefon s internetovým připojením. Potřebná je i beztrestnost a dosažení 21 let věku. Vyhovujícím automobilem se pak rozumí nepříliš staré auto v perfektním technickém stavu a ve čtyřdveřovém provedení.

Uber mnozí řidiči berou jen jako přivýdělek a jezdí například jen o večerech. Jsou ale samozřejmě i tací, pro které je ježdění pro Uber celodenní prací. Řidiči jsou do systému služby zapojeni stejně jako cestující – přes mobilní aplikaci. Přes tu jsou kontrolováni a také hodnoceni. Proto se přirozeně snaží jezdit korektně a být k cestujícím milí, několik špatných hodnocení by je připravilo o zakázky.

Proč je kolem Uberu rozruch

Na službu typu Uberu není připravena současná legislativa nejen v Česku, ale i jinde ve světě. Zpravidla existují zákony a směrnice pro provoz taxislužeb, které vznikly dávno před boomem chytrých mobilních telefonů a nepočítají s tím, že by se mohli řidiči s cestujícími takto snadno organizovat bez zázemí klasické taxislužby.

Řidiči klasické taxislužby přitom musí chodit na zkoušky z místopisu, pravidelné přezkušování řidičů, platí za licenci, za dispečink, za nutné pojištění... Logicky se proto ozývají, že řidiči Uberu tyto podmínky splňovat nemusejí.

V některých městech došli k závěru, že klasické taxi a Uber mohou vedle sebe fungovat. Taxi je jasně označené vozidlo, které si můžete odchytnout mávnutím na ulici, může stát na atraktivních vyhrazených místech, projíždět zrychleně městem díky vyhrazeným pruhům a máte u něj jistotu znalého profesionálního řidiče. Uber je zpravidla levnější alternativou, nabízí výhody plynoucí z komunitní mobilní aplikace, ale nemá některá privilegia taxi.

Jinde však spory přešly v zákazy Uberu nebo skončily před soudem. Jako například v Brně, kde byl provoz Uberu spuštěn a krátce na to zakázán. V Praze služba sice funguje, ale čelí ostrým protestům ze strany taxislužeb. Obě strany mají logické a pádné argumenty, ale je fakt, že u nás je za stávajících legislativních podmínek Uber v nevýhodě a hledá právní skuliny, aby službu mohl provozovat.

Přečtěte si: Proč taxikáři protestují proti Uberu

Video: Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Diskuze (19) Další článek: HPE propustí dalších 5 tisíc zaměstnanců po celém světě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,