x

Apple chce mít lepší mapy než Google. Použije drony a zmapuje i budovy zevnitř

1.  12.  2016 | Karel Javůrek | 20

  • Apple chce dohnat Google v oblasti map a nabídnout ještě kvalitnější pokrytí
  • K rychlejšímu sběru by měly pomoci drony * Apple získal pro snímání i oficiální licenci a chystá se zlepšit i mapování vnitřních prostor

Apple velmi rychle snaží dohnat Google v kvalitě i nabídce funkcí své mapové aplikace. A jak čerstvě informoval web Bloomberg, příští rok do toho pořádně šlápne. Začne skenovat budovy zevnitř a bude si fotit vlastní detailní snímky pomocí dronů.

Mapy na mobilních zařízeních jsou dnes základem nejen automobilové, ale i osobní dopravy jak pomocí chůze, tak třeba i veřejnými prostředky. Mezi prvními, kdo na tento segment vsadil, byl Google. Už v roce 2005 nabízel mapy v rámci webového prohlížeče a na mobilu získal obrovskou popularitu s rozmachem prvního iPhonu v roce 2007.

Postupem času ale Apple zjistil, že mapy jsou nedílnou součástí mobilního zařízení a musí tak být ideálně rovněž součástí nativních aplikací. Když ale v roce 2012 představil vlastní mapy, které nahradily defaultní mapy od Googlu, nedopadlo to dobře. I přes řadu zajímavých funkcí totiž přišla velká vlna kritiky ohledně kvality mapových podkladů. Průšvih byl dokonce tak znatelný, že znamenal křeslo tehdejšího šéfa iOS – Scotta Forstalla, kterého nahradil Craig Federighi.

Apple | Mobility | Mapy Šéf Applu oficiálně: naše mapy jsou nedodělek, zkuste raději konkurenci

Apple | Mobility Chyba v mapách Applu ohrožuje životy cestovatelů po Austrálii

Schválená licence pro mapování s drony

Apple si podal výjimku u FAA (Federal Aviation Administration) pro používání běžných komerčních dronů (Apple uvedl například modely od populárního výrobce DJI) už v roce 2015 a v březnu letošního roku Apple toto povolení získal.

Aby ale vše proběhlo podle zákona, lze drony pro účely mapování používat jen ve dne, musí je řídit certifikovaní profesionálové a dron se nesmí vzdálit od operátora na větší vzdálenost, než na kterou ho vidí. Pravidla navíc zakazují přelety nad lidmi a domy, což dává vzhledem k možnému nebezpečí poměrně smysl. Stále totiž musíme myslet na to, že technologie dronů je teprve na počátku a s tím i bezpečnostní technologie, kterými jsou vybavené proti případným chybám.

 2016-12-01 v 19.15.40.jpg
Apple Mapy už umí i veřejnou dopravu v Praze

Rozhodně nikdo nechce, aby mu na hlavě přistál kilogramový dron, který se kvůli softwarové chybě náhodou zcela vypnul a bez jakýchkoli zábran padal k zemi.

Tato pravidla je ale pochopitelně nutné dodržovat pouze tam, kde je to potřeba, takže Apple a další mají v jiných zemích mnohem volnější ruce pro případné rozšířené mapování. Proč a co vlastně chce Apple s drony mapovat, když z výšky lze vše zajistit satelitními snímky nebo vrtulníky?

Rychlejší průzkum okolí a značek

Apple už nějakou dobu jezdí s vlastními automobily, které v rámci jízdy po silnicích skenují také okolí a značky. Drony by měly být zaměřené právě na tuto úroveň – snímání dopravních značek, prací na silnici, úpravy cest a podobně.

Apple_Street_View_Van.jpg
Auto Applu se snímacími systémy (Zdroj: Wikipedia)

Drony by měly umožnit vše dělat s mnohem rychlejší aktualizací, díky čemuž mohou mít uživatele včas k dispozici i aktuálnější mapy. Je jasné, že to bude vyžadovat opravdu spoustu dronů, přičemž každý z nich by měl například oblast, ve které pravidelně pracuje. Otázka je, jestli v tomto směru není lepší crowdsourcingu, který generují aplikace jako Waze a podobně, kdy mapy automaticky aktualizují sami řidiči. Drony v tomto směru mohou nabídnout jen omezené použití, které bude spíše formou pravidelného snímání.

Snímání i uvnitř budov

Apple nechce s používáním dronů pro skenování zůstat pouze venku, ale chce se dostat i dovnitř budov a míst, která nelze ze satelitu, vrtulníku ani automobilu nasnímat.

 2016-12-01 v 19.26.53.jpg
Interní mapy od Googlu

K tomu by měla pomoci i čerstvá akvizice finského startupu Indoor.io, který se zaměřuje právě na mapování v budovách. Do budoucna lze tak očekávat, že Apple nabídne navigaci například na letištích, nádražích a dalších místech. Může jít třeba i o muzea, památky a podobně.

Apple před třemi roky koupil i startup Wifislam, který vyvíjel navigaci uvnitř budovy pomocí analýzy Wi-Fi signálu a případně dat z dalších senzorů, což umožňovalo poměrně rychle a jednoduše tvořit použitelné vnitřní mapy.

Je nutné podotknout, že Google začal s vnitřním mapováním už před několika lety.

Přesná navigace i pro rozšířenou realitu

Je jasné, že Google má v rámci Applu velkou konkurenci, která má dostatek peněz k tomu, aby ho dohnala nejen kvalitou, ale možná i předčila z pohledu funkčnosti.

augmented_reality.jpg

Apple se už mnohokrát vyjádřil k tomu, že věří spíše v rozšířenou realitu, takže je nejspíše jen otázkou času, kdy se takto nasbíraných dat dočkáme právě v oficiálních mapách Applu, třeba skrze pohled a analýzu obrazu z kamery.

Market_share_Apple_Maps_and_Google_Maps.png
Současný tržní podíl a porovnání mapových aplikací (Zdroj: Wikipedia)

Pro uživatele je ale důležité, že konkurence je v oblasti map hodně a Apple se bude muset hodně snažit, aby právě jeho mapy byly natolik výjimečné, aby například přesvědčily uživatele ke koupi iPhonu a vstupu do jeho ekosystému.

Další článek »

Diskuze
20 příspěvků
Témata článku: Technologie, Apple, iOS, Automobily, Drony, Mapy, Navigace, Rozšířená realita, Drone, Dron, Indoor, Waze, Catch
Sdílet článek
Další mobilní weby