Analogové telefony nemusí do šrotu: Přehled základních modelů VoIP telefonních bran

Internetová telefonie v podobě VoIP již opustila stádium, kdy byla spíše hračkou pro technologické nadšence a stala se dospělou službou. V současnosti se na trhu pohybuje již nemalé množství společnostní nabízejících služby VoIP a určitě je z čeho vybírat. Podobně tomu je i v oblasti technické stránky věci, v našem případě se podíváme na VoIP brány.

VoIP brány umožňují připojení klasických analogových telefonů. I když se zaměříme pouze na tento segment, pořád je nabídka různých výrobců dosti široká a je potřeba se předem rozmyslet jaké zařízení vybrat. Jestli stačí malá VoIP brána s jedním nebo maximálně dvěma porty pro připojení telefonu a faxu, která bude začleněna do již existující sítě a nebudou tedy potřeba další přidané funkce. Nebo jestli spíš v malé kanceláři nebo firmě se nebude hodit brána s více než dvěma porty pro připojení telefonů a faxu s případnou zálohou a přesměrováním linek na klasickou telefonní linku a samozřejmě s pokročilými funkcemi malé telefonní ústředny.

Taky je ale možné, že zatím žádné síťové zařízení nemáte a koupě něčeho ve stylu All-in-One může být zajímavou volbou, zejména pokud chcete ušetřit. Hledáte-li například základní řešení pro domácí použití, lze doporučit ASUS VP100 nebo případně D-Link DVG5121SP. Je-li naopak třeba zařízení typu All-in-one je možné se poohlédnout po zařízení Fritz!Box Fon WLAN 7140 nebo jste-li náročnější tak např. D-Link DVA-G3342SB. Ti co si rádi vyhrají s konfigurací a spoustou voleb se nenechají zastrašit a zvolí Linksys WRTP54G. Mimo výběr vhodného zařízení je ale třeba věnovat pozornost i tomu, jaké protokoly a kodeky pro VoIP daný poskytovatel podporuje.

AirLive VoIP-111A

Jedná se o obyčejnější SIP VoIP bránu s integrovaným routerem. Konfiguraci lze provádět buď přes jednoduché webové rozhraní, což je asi nejpohodlnější, nebo prostřednictvím telnet konzoly, případně pomocí IVR systému. Tato brána má také integrovány funkce napomáhající k vyšší kvalitě hlasu probíhajícího hovoru. Např. odstraňovač šumu (CNG) a ozvěny (LEC), detekce hlasové aktivity (VAD) a systém pro kompenzaci ztráty paketů. Také je možné využít funkcí přidržení hovoru, čekající hovor, přesměrování hovoru, konferenční hovory, ID volajícího, rychlé vytáčení a telefonní seznam. Při testování tohoto zařízení fungovalo dle očekávání, avšak problematická je kompatibilita s alternativními prohlížeči. Webové administrační rozhraní nebylo prakticky použitelné v ničem jiném, než v Internet Exploreru.


AirLive VoIP-111A
porty 1×FXS, 1×FXO, 1×WAN, 1×LAN
kodeky G.711, G.723.1, G.726, G.729A, G.729B
protokol SIP v1 i v2
funkce VoIP gateway, NAT, DHCP server
web www.ovislink.cz
cena od 1 400 Kč s DPH

ASUS VP100

I toto zařízení obsahuje kombinovanou SIP VoIP gateway s routerem. Umožňuje připojení dvou analogových telefonů, které lze na sobě nezávisle nakonfigurovat pro dvě různá telefonní čísla. Nutné však je, aby obě byly registrovány u stejného poskytovatele. Konfigurovat zařízení je možné buď pomocí přehledného webového rozhraní, nebo z telnet konzole. V oblasti telefonie jsou dostupné funkce jako přesměrování hovoru, telefonní seznam, audio konference, čekající hovor, přidržení hovoru a identifikace volajícího. Z hlediska síťového provozu je možné využít ASUS VP100 jako router s funkcí NAT a DHCP server. Během testování této brány jsme nenarazili na žádný závažný problém a základní konfigurace fungovala napoprvé tak, jak měla.

ASUS VP100
porty 2×FXS, 1×WAN, 1×LAN
kodeky G.711, G.723.1, G.729, fax T.38
protokol SIP
funkce VoIP gateway, NAT, DHCP server, packet filter, DMZ, QoS
web www.asus.cz
cena od 1 450 Kč s DPH

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,