Tesla odstartovala novou éru elektromobilů, které konečně využívají svůj potenciál k tomu, aby byly lepší než klasické automobily. Kromě použitelného dojezdu a nejmodernějšího designu mají řadu předností, které klasické automobily se spalovacím motorem nikdy nemohou nabídnout – nízké náklady na provoz a servis, vnitřní prostor a potenciální soběstačnost, pokud máte vlastní zdroj energie.
Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit
Nelze se divit, že po úspěchu Tesly se do pořádných moderních elektromobilů pouští velcí automobiloví výrobci, ale také nové startupy. I když Tesla ukázala, že to jde, nesmíme zapomínat, že velkou část úspěchu zajistil Elon Musk a jeho vlastní prvotní investice a zápal. I přes to, že elektromobily jsou konstrukčně značně jednodušší, než klasické automobily, protože mají méně součástek, náklady na celý vývoj a výrobu jsou pochopitelně zcela jinde, než třeba u výroby nového mobilního telefonu. Objevilo se ale několik startupů, které se do tohoto segmentu pouští a my se podíváme na jejich přehled.
Faraday Future
Asi nejvíce je slyšet o startupu Faraday Future, který se do Tesly často naváží. I když byl založený teprve v roce 2014, má už dnes přes 1 400 zaměstnanců.
Původně měl startup v plánu koupit továrnu a výrobní stroje za více než miliardu dolarů, ale vzhledem k neustálým finančním problémům nakonec dojde k tomu, že si bude továrnu v Hanfordu v Kalifornii pouze pronajímat. V rámci této továrny by měla být automobilka schopná vyrábět přibližně 10 tisíc elektromobilů ročně.
Z toho vychází i zaměření těchto vozů – FF (Faraday Future) představilo zatím několik prototypů, například FF ZERO1 se pyšní výkonem 1 000 koní (750 kW) a maximální rychlostí 320 km/h. Zkrátka takový supersport. Na začátku tohoto roku byl ale představený reálnější sportovní model FF 91 s 130kW baterií a zrychlením z 0 na 100 za 2,5 sekund. Cena za tento model je pod hranicí 300 tisíc dolarů. Startup se chlubí tím, že během 36 hodin dostal na tento model 64 tisíc předobjednávek
Lucid Motors
Druhým velmi známý elektromobilovým startupem je Lucid Motors, který byl založený už v roce 2007 a má asi 300 zaměstnanců. Z počátku se startup zabýval tvorbou i vlastní baterie, ale nakonec stihli na konci minulého roku představit i vlastní elektromobil Lucid Air, který bude mít dva elektromotory s celkovým výkonem až tisíc koní a bude vybaven technologií Mobileye pro budoucí samořízení.
V plánu je investovat 700 milionů dolarů do nové továrny, která by v plné produkci měla zajišťovat výrobu 20 tisíc až 130 tisíc elektromobilů. Současný plán počítá s tím, že se začne vyrábět v příštím roce.
Fisker
Startup Fisker má historii v rámci firmy Fisker Automotive založené v roce 2007, která se už před deseti lety proslavila představením vlastního hybridního modelu Fisker Karma (nově Karma Revero), kterých prodala přibližně 2 tisíce kusů. Z důvodu problémů s dodavatelem baterií ale firma zkrachovala.
Fisker odstartoval teprve minulý rok, ale už představil nový elektromobil Fisker EMotion, který se chlubí maximální rychlostí 256 km/h a díky použití pokročilého typu baterií (Fisker Nanotech) by měl mít velmi dobrý dojezd až 640 km. Technologie pro samořízení jsou už samozřejmostí.
Nio
Tři roky starý čínský startup NIO se rovněž zaměřil na dražší výkonné elektromobily a dnes už má přes 2 tisíce zaměstnanců. Kromě „nejrychlejšího elektromobilu“ v podobě NIO EP9 (čtyři elektromotory, výkon 1 360 koní), kterého se zatím vyrobilo jen několik kusů, se na konec roku 2017 chystá představení NIO ES8, což bude SUV.
Na obrázcích lze vidět i koncept NIO Eve, což by už měl být plně autonomní elektromobil s důrazem na maximální pohodlí.
Weltmeister
Startup Weltmeister založený v roce 2015 je připraven dostat první vlastní elektromobily na trh už v příštím roce a dostal na to i slušnou investici v podobě jedné miliardy dolarů.
Vyvinutá platforma AG2020 pro rok 2020 slibuje dojezd až 1 200 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 za 2,2 sekund. V tomto roce už startup předpokládá, že se výroba dostane na rychlost kolem 100 tisíc vozů za měsíc.
Future Mobility (FMC)
Kromě toho, že byl startup Future Mobility založený v roce 2016 a je zaměřen na luxusní autonomní vozy, se o něm ví poměrně málo. Dle informací má v plánu představit vlastní elektromobily v roce 2020.
Důležité je, že za ním stojí jeden z největších čínských technologických investorů v podobě Tencent Holdings.
Elextra
Osmiletý švýcarský startup Classic Factory cílí na luxusní design a tím související vyšší třídu elektromobilů jako je například Tesla Model S.
Chystaný model Elextra, který by se měl oficiálně představit koncem tohoto roku, bude mít pohon všech kol a zrychlení z 0 na 100 za 2,3 sekund. I přes to, že designem a výkonem půjde o „supersport“, nabídne čtyři sedačky.
Jak se dá ale v tomto případě očekávat, vyrobeno bude jen velmi omezené množství kusů, konkrétně 100 kusů u prvního modelu. Zda se nakonec podaří rozjet větší výrobu u dalšího modelu, zatím nelze předpovědět.
Rimac Automobili
I v Chorvatsku existuje startupová scéna a s ní i výrobce Rimac Automobili, který byl založen už v roce 2009. V tomto případě se výrobce zaměřil na velmi výkonný elektromobil rámci označení Concept One, který má 1 224 koní a maximální rychlost 350 km/h.
Opět se tak jedná o elektrické supersporty, přičemž Rimac minulý rok oznámil i závodní verzi Concept 8, která má 1 364 koní a maximální rychlost 365 km/h.
Uniti
Švédský startup Uniti s 50 zaměstnanci nastartovaný v roce 2016 šel zcela jinou cestou než ostatní. Už počítá pouze s malými autonomními vozítky, která mají minimum mechanických částí.
Představený prototyp má pouze 400 kg a dva elektromotory mají výkon maximálně 40 kW. Maximální rychlost je pak 120 km/h. Díky nižší hmotnosti se vozidlo může chlubit dobrým dojezdem kolem 150 až 300 km, což je pro městské použití dostatečné. Finální verze by měla být představená do konce roku, přičemž výroba prvních 50 tisíc kusů se dle plánu má stihnout do konce roku 2018.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně