x

Zítra začíná I/O. Google se v předstihu chlubí, jak zamete s roztříštěností Androidu a dostane jej do aut

16.  5.  2017 | Jakub Čížek | 28

  • Google ukázal, jak budou vypadat Volvo a Audi s Androidem
  • Představil systém Treble, který prý zamete s fragmentací Androidu
  • Podaří se to už konečně?

Za dveřmi je I/O a Google se už pomalu začíná chlubit, o čem se letos bude mluvit. Jedním z avizovaných témat bude třeba spolupráce s automobilkami Audi a Volvo, které do vybraných modelů v příštích letech namontují Android.

Software | Google | Operační systémy | Android | Waymo | CES 2017 | Automobily Google prohlubuje partnerství s Chryslerem. Bude do jeho vozů montovat Android. Ale ne Android Auto

Android opět do aut

Současná pozice Androidu v automobilech je poněkud zvláštní. Google již před lety představil Android Auto a právě na I/O se pochlubil zástupem několika desítek partnerských automobilek včetně Škody, až se zdálo, že se z Androidu napojeného na vůz stane naprostá samozřejmost, realita je ale trošku jiná.

Android Auto dnes sice podle Googlu podporuje na 300 modelů vozů a hromada high-tech autorádií, ovšem nenaplnila se vize, že se bude jednat o levnou alternativu a nadstavbu základním palubním počítačům. Tedy to, že svůj telefon s Androidem snadno spojíte i s tou nejlevnější škodovkou a budete jím ovládat jak multimediální systém vozu, tak třeba klimatizaci.

891261772
Android Auto: Palubní obrazovka slouží jako zobrazovač pro aplikace běžící na připojeném telefonu. I podle Googlu to je však pouze cesta a nikoliv však cíl. Cílem je plnohodnotný Android přímo v palubním počítači vozu.

Čerstvě oznámené partnerství s Audi a Volvem ke všemu dává tušit, že Android Auto nikdy nebyl skutečný cíl, ale pouze mezistupeň. Obě automobilky totiž do svých palubních počítačů zavedou plnotučný Android 7.0 a nahradí tak svá vlastní softwarová řešení.

239679072 874207039
Koncept plnohodnotného Androidu ve Volvu XC60 a Audi Q8 Sport

Android bude skrze obrazovku palubního počítače ovládat jak multimediální systém, tak další systémy vozu, které se přímo netýkají řízení. Google se tedy dušuje, že rozhodně nebude ovládat motor, brzdy a další kritické systémy, Android se však postará o klimatizaci, nastavení sedadla, především ale o zmíněný multimediální a navigační systém.

Android Treble: Google prý konečně našel lék na fragmentaci

Spolupráce s automobilkami však není jedinou novinou ze světa zeleného robůtka. Google na sklonku minulého týdne představil ještě Treble, kterému bude dozajisté věnováno i slovo na úvodní keynote, protože je to poměrně velká věc.

Také Treble na první pohled působí tak trochu jako déjà vu. Jedná se totiž o další pokus, jak přimět výrobce mobilních telefonů, aby častěji aktualizovali na nové verze Androidu i starší modely.

V minulosti tomu měly pomoci nejrůznější podpůrné programy, změna politiky, výrobci se měli dostat k novému Androidu s mnohem větším předstihem a tak dále. V praxi se ale vůbec nic nezměnilo a i můj telefon, který jsem si pořídil před necelým rokem, je vybavený pouze Androidem 5, ačkoliv by bez problému zvládl i šestou generaci.

image_1_flowchart.png
Životní cyklus uvedení nové veze Androidu. Není to tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Důvodů, proč se výrobcům nechtějí aktualizovat telefony, je hned několik. Svoji roli jistě hraje prostý marketing a tedy snaha výrobců donutit spotřebitele, aby si pravidelně kupovali nové telefony. Nicméně i sám Google přiznává, že ještě významnějším důvodem může být opravdu to, že přechod na novou verzi může být docela náročný.

Výrobci se sice dostanou ke zdrojovým kódům nového Androidu, musí je ale uzpůsobit pro každý z modelů. Telefon totiž není standardní x86 PC. Co telefon, to jiná hardwarová konfigurace, a tak výrobci věnují čas hlavně u modelů, kde se jim to vyplatí.

Řešením by měl být právě systém Treble, který počínaje Androidem O přinese nové rozhraní, které oddělí kód Androidu od kódu výrobce telefonu. To znamená, že na telefon by se mohl dostat nový Android, aniž by musel výrobce upravovat svůj kód, ovladače specifického hardwaru a tak dále. Jeho jádro by mohlo zůstat beze změn, protože Android by s hardwarem komunikoval právě skrze rozhraní Treble.

963127187 237057128
Treble přináší nové rozhraní mezi nejnižším kódem výrobce telefonu a zbytkem Androidu. To by mělo usnadnit vydání nové verze Androidu, protože výrobce nebude muset upravovat svoje vlastní jádro (hardware telefonu je stále stejný).

Uvolnění nové verze Androidu prakticky pro všechny modely výrobce, které na to výkonnostně stačí, by pak bylo mnohem snazší a jednalo by se spíše jen o formální omáčku, aniž by musel výrobce do zbroje povolat armádu vlastních vývojářů.

Těžko říci, jestli to pomůže, jak už jsem totiž napsal výše, není to zdaleka první pokus, jak zamést s obrovskou fragmentací ve světě Androidu, Treble však má z inženýrského pohledu hlavu a patu, dává smysl a snad by to tedy mohlo konečně vyjít. Tedy pokud nezvítězí onen marketingový přístup výrobců a vidina toho, že když Google vydá novou verzi Androidu, tak si má zákazník prostě koupit nový telefon – nejlépe ten jejich. S tím by totiž Treble neudělal naprosto nic.

Další článek »

Diskuze
28 příspěvků
Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Programování, Mobilní telefon, Android, Automobily, Volvo, Android Auto, Audi, Cars, Chrysler, Autorádia
Sdílet článek
Další mobilní weby