Vláda vydláždila cestu e-governmentu

Vláda ČR na svém dnešním jednání učinila několik kroků blíže k zavedení a zkvalitnění služeb e-governmentu. Prvním krokem je paradoxně definitivní rozhodnutí o zrušení ministerstva informatiky, jehož činnost skončí spolu s tímto kalendářním rokem. Prioritou při přistupování k e-governmentu je zřízení tzv. Czech Pointů, tedy kontaktních míst občana se státní správou, které by mělo zjednodušit vzájemnou komunikaci obou stran. Celý plán by měl být podpořen několikerými legislativními změnami.

Tisková zpráva ministerstva informatiky

Vláda dnes na svém zasedání schválila usnesení, navržené ministrem vnitra a informatiky, jehož cílem je vytvořit optimální prostředí pro prosazování eGovernmentu v České republice, které povede ke zpřehlednění a zjednodušení procesů ve veřejné správě a zajištění kvalitnějších služeb občanům.

Pro provedení organizačních změn je nejprve nutná novela kompetenčního zákona, kterou by mělo Ministerstvo informatiky zaniknout k 1. 1. 2007. Dosavadní kompetence úřadu by přešly na Ministerstvo vnitra, které se stane ústředním orgánem pro oblast eGovernmentu. Elektronické komunikace a poštovní služby budou svěřeny do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu.
 
Nově by měla vzniknout Rada vlády pro informační společnost jako poradní orgán vlády, která bude koordinovat rozvoj eGovernmentu a bude navrhovat cíle, strategie a politiku v oblasti informační společnosti. Radu povede člen vlády, členy Rady by se měli stát odborní zástupci ústředních orgánů státní správy, odborní zástupci asociace krajů a svazu měst a obcí, případně další odborníci.

Mezi hlavní priority nové vlády v oblasti eGovernmentu patří maximální zjednodušení komunikace občanů s úřady, tak aby na jednom univerzálním kontaktním místě mohl občan vyřídit veškeré záležitosti ve vztahu k veřejné správě. K tomu by měla sloužit tzv. síť CZECH POINTů (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál). Tedy místo, kde občan získá veškeré údaje vedené v centrálních neveřejných evidencích a registrech. Základem této sítě by se měly stát obecní úřady a další subjekty, které získají oprávnění k provozování těchto kontaktních míst.

Vláda dále schválila vypracování legislativních změn v oblasti elektronizace procesů ve veřejné správě, které povedou ke zjednodušení komunikace občanů s úřady i komunikace mezi úřady samotnými. Součástí změn by měla být povinnost provádět veřejné připomínkové řízení prostřednictvím internetu a povinnost vypořádat každou obdrženou připomínku a zveřejnit výsledek připomínkového řízení. Ministerstvo dále připraví legislativní úpravy, které  umožní používat elektronické dokumenty i v případech, kde je dosud možné používat jen listinou formu.

Dalším významným tématem je zřizování, správa a užívání centrálních registrů ve veřejné správě, které jsou nezbytné pro efektivní fungování úřadů a umožnění sdílení dat v registrech. Hlavním a jediným správcem registrů by se měl stát Úřad vlády, provozovateli pak příslušné rezorty. Ostatní orgány, které by do registrů mohly vstupovat v rámci své působnosti, by měly status vkladatele dat. Vláda si uvědomuje, že budování registrů a sdílení dat je dlouhodobý a náročný proces, a proto klade důraz na dosažení maximální politické shody a získání podpory odborné veřejnosti v této záležitosti.

Všechny legislativní změny by měly být vypracovány do konce září, resp. října, kdy mají být předloženy vládě k projednání.

Diskuze (23) Další článek: EK proti Microsoftu: Opět hodně ideálů a málo argumentů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,