Takový byl Build 2016: Programujeme obýváky, konzole i roboty

Letošní Build nám ukázal, že Microsoft svou vizi chytrých a propojených zařízení myslí vážně. Viděli jsme nahrávání aplikací z počítače na Xbox One, holografické levitující hlavy, konverzující online roboty i masivně-multiplayerovou hru poháněnou cloudem. Pojďme se podívat na pár věcí, které by žádný vývojář neměl minout.

Satya Nadella zvolil letos ve svých přednáškách vizionářský přístup a načrtl, jak si Microsoft představuje střednědobou budoucnost komunikace uživatelů s počítači. Stříbrnou nitkou, jež se vinula celou konferencí, byla výzva všem vývojářům, bez ohledu na preferenci technologie či jazyka, ať se přidají a zkusí tvořit inteligentnější software, který bude užitečný lidem a třeba jim i změní život.

Build je konference pro vývojáře a její náplní jsou tedy technické přednášky, není proto na místě se divit, že jsme neviděli nové telefony nebo náramky, případně uživatelská vylepšení Windows. Mluvilo se o platformách, jazycích a aplikačních rozhraních.

A obsahu je vskutku přehršel – Microsoft letos vedle záznamů přednášek připravil množství krátkých videí, která v několika minutách představí jednu nebo dvě novinky (třeba integraci s HockeyApp nebo přidávání vlastních tlačítek na pás karet ve Wordu). Můžete se tak seznámit opravdu jenom s tím, co vás zaujalo. A kdybyste nevěděli, z čeho můžete vybírat, třeba vás inspiruje tento přehled.

Windows 10 Anniversary Update

Na léto se chystá velká aktualizace Windows 10, která nakonec ponese oficiální název Anniversary Update. Když pomineme nové funkce pro uživatele, kterým se Build nevěnuje, zbyde nám nemálo zajímavých věcí pro vývojáře. Úvodní keynote zmínila mimo jiné:

  • Prohlížeč Microsoft Edge bude podporovat Windows Hello, což znamená, že tvůrci webů budou moci do svých aplikací zavést biometrické přihlašování.
  • Práce s elektronickým inkoustem bude ještě o fous lepší, než je v UWP nyní. Přibyde například nový ovládací prvek s panelem nástrojů.
b2.jpg

Spolu s aktualizací přijdou i nové nástroje pro vývojáře. První krok je Visual Studio 2015 Update 2, který je dostupný již dnes. Druhý bude SDK pro Anniversary Update. To ještě pochopitelně hotové není, ale členové programu Windows Insider si mohou stáhnout a vyzkoušet preview verzi.

Nahlédněte pod pokličku Windows Insider

Pokud vás zajímá, jak vlastně program pro získávaní předprodukčních verzí systému a sbírání zpětné vazby funguje, neměli byste minout přednášku dvou hlavních architektů programu Windows Insider – Gabe Aula a Billa Karagounise.

Programujte pro svůj Xbox One

Minulý Build nechal vývojáře v očekávání, kdy nahrají svoje univerzální aplikace na Xbox One. Po sérii aktualizací na konci minulého a na začátku tohoto roku jsme se dočkali. Po přepnutí konzole do vývojářského režimu a aktualizaci na preview build stačí napárovat Visual Studio, připojit se a pomocí F5 aplikaci nasadit. Ladění je potom stejné jako kdekoliv jinde ve Windows.

Tím ale práce nekončí. Aplikace sice běží na Xboxu beze změny, ale víte, jak ji případně poupravit, aby byla pro uživatele před televizí a s ovladačem v ruce lépe použitelná? I tomu se věnuje jedna z přednášek.

UWP aplikace na Xbox One

Programujte pro svůj obývák

Microsoft začal rozesílat vývojářům první kusy holografických brýlí HoloLens. Nejsou úplně levné a neposílají se mimo USA a Kanadu, přesto však nemusíme věšet hlavu, protože od 30. března si může kdokoliv stáhnout SDK a spolu s ním i emulátor (případně hololátor, chcete-li). Pokud se vám podaří naskenovat svůj obývák, můžete ho do něj naimportovat, případně si můžete vystačit s několika připravenými místnostmi.

Vývoji 2D aplikací pro HoloLens se věnuje přednáška Building UWP 2D Apps for Microsoft HoloLens.

Vytvořte si vlastní Insider program pomocí Windows Store

Do Windows Store se chystá funkce pojmenovaná „Package Flighting“, pomocí níž budete moci zvolit, které skupině uživatelů budete distribuovat který balíček aplikace. Můžete tak vytvořit třeba alfaverzi a nabídnout ji desítce testerů, betaverzi stovce uživatelů a produkční verzi těm ostatním.

V blízké budoucnosti se plánuje také možnost, aby se uživatelé do jednotlivých skupin hlásili sami, takže opravdu budete mít svůj vlastní Insider program.

Nehledejte tlačítka, povídejte si

Satya Nadella prohlásil, že „lidská řeč je nové uživatelské rozhraní“. Myslel tím, že bychom v budoucnosti mohli místo procházení aplikací a webů jednoduše s počítačem mluvit. Automat (bot) by se dokázal napojit na webovou službu a vyjednat za nás třeba objednání hotelového pokoje nebo rezervaci letenky.

b3.png

Pamětníci si určitě vybaví, jak kanálům IRC vládli boti, které programovali buď správci jednotlivých serverů, nebo jejich návštěvníci, a slovní souboje s automaty bavily půlku internetu. Dnešní softwaroví roboti vládnou umělou inteligencí a využívají strojového učení, takže nám do jisté míry rozumí. A pokud ne, můžeme je popostrčit a doučit je, co neznají.

Aby práce s boty nebyla raketovou vědou, představil Microsoft svůj Bot Framework.

Buďte multiplatformní, zdarma

Sálem Moscone Center otřásl bouřlivý potlesk, když Scott Guthrie oznámil, že Xamarin bude ke stažení a používání zdarma. Co dál jsme se dozvěděli?

  • Xamarin SDK (runtime, knihovny a nástroje příkazové řádky) bude otevřeno jako open-source.
  • Xamarin Platforms je dostupné zdarma ve formě licencí Community – pro Windows (ve Visual Studiu) i pro Mac (jako Xamarin Studio Community). U obou platí licenční omezení na malé týmy a OSS projekty.
  • Uživatelé Visual Studio Enterprise s MSDN dostávají slevu 25 % na Xamarin Test Cloud.
  • Xamarin Insights bude integrován s Microsoft HockeyApp.

Projekt Mono je nyní součástí .NET Foundation a přechází na licenci MIT, s tím do něj také přejdou úpravy a vylepšení, která původně vznikla pro Xamarin.

Budoucnost je chytřejší díky IoT a cloudu

Univerzální cloudová platforma Microsoft Azure se vyvíjí neustále, takže nepřekvapí, že na Buildu měla své nezanedbatelné místo.

Je-li vašemu srdci blízký internet věcí, neboli IoT, určitě oceníte, že služby Azure IoT Hub a Azure IoT Gateway jsou obecně dostupné. S jejich pomocí můžete například připojit starší IoT zařízení bez nutnosti zásahu do infrastruktury. Obě jsou také nedílnou součástí microsoftí vize IoT.

Vládnete-li však raději vysoce škálovatelným aplikacím, budete si rozumět s Azure Service Fabric, kde vytvoříte stavové i bezstavové mikroslužby. Aplikace díky nim mohou bežet na stovkách automaticky škálovaných serverů, které si umí pohlídat i vlastní zdraví a případně spustit automaticky rollback na stabilní verzi.

Programujte pro Office a Office 365

Doplňky z Office Store už fungují i v klientech Office 2016 na Macu. Rodinka platforem, kde mohou vaši uživatelé používat add-iny, se tak rozrůstá na Windows, iOS, web a právě Mac OS. Podobně se také rozšiřují produkty, na které můžete své aplikace cílit – brzy k nim přibyde OneNote.

b4.jpg

Office 365 API a Microsoft Graph dostaly do vínku nové šikovné funkce – např. webhooky, tedy možnost nechat se v aplikaci upozornit, že přišel nový e-mail nebo někdo změnil položku kalendáře, a speciální API pro hledání časů pro setkání („Find Meeting Times API“).

Go build!

Ve světle oznámení posledních měsíců je vidět, že na novinky typu Xamarin zdarma a Linux Bash na Windows bychom si měli zvyknout. Ať už se rozhodnete programovat svůj počítač, mobil, konzoli nebo obývák, Microsoft předvedl, že má platformu, kterou můžete použít. Žijeme v době, kdy si můžeme pronajmout neomezený výpočetní výkon a mít ho okamžitě k dispozici, v době, kdy náš software dokáže přes standardizovaná rozhraní a díky otevřeným specifikacím komunikovat s velkými systémy typu Office 365, a také v době, kdy strojové učení je tak snadno dostupné, že můžeme svůj počítač rozpovídat sami. Tak vzhůru na to, let’s Build!

Martin Šimeček, Microsoft Česká republika

Slovníček - co je co?

  • Windows Hello = Technologie pro biometrickou autentizaci zabudovaná přímo do Windows 10. Pomocí Windows Hello můžete k přihlášení použít svůj obličej a duhovku nebo otisk prstu.
  • = Software Development Kit, aneb sada nástrojů a knihoven pro pohodlnější práci s aplikačním rozhraním.
  • = Brýle, které dokáží zobrazit svému nositeli holografické 3D obrazy umístěné do skutečného světa. Fungují nezávisle, bez připojení k PC nebo čemukoliv jinému.
  • = Společnost zabývající se technologiemi pro podporu multiplatformího vývoje, testování a monitoringu mobilních aplikací. Klíčová technologie Xamarinu umožňuje psát jeden jediný kód v C# a ten kompilovat do nativních aplikací různých platforem.
  • Microsoft Graph = Sjednocené aplikační rozhraní (API) pro práci s daty uloženými v Office 365. Můžete přes něj číst e-maily, kalendáře, kontakty a také třeba soubory a poznámky uživatele, který se přihlásí do aplikace.

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Diskuze (1) Další článek: Intelu se v prvním čtvrtletí nedařilo tak, jak si plánoval. O místo přijde 12 tisíc lidí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,