Oculus Rift: finální verze virtuální reality od Facebooku

Oculus VR respektive Facebook představil finální verzi virtuální reality Rift. Spojil se s Microsoftem pro hraní her z Xbox One a ukázal i novou formu ovladačů.

Oculus VR patří Facebooku a jak už Mark Zuckerberg dříve oznámil, s virtuální realitou má plány především ze sociálního aspektu, na kterém je platforma Facebook založená.

logo1blog.jpg
Nové jednoduché logo Oculusu

Finální verze Oculus Riftu byla konečně představena a v první verzi se soustředí pouze hraní her, byť s trochou propojení hráčů ve stylu Steamu.

Oculus Rift a finální hardware

Už před dvěma dny unikly snímky možné podoby finální verze Riftu a jak se ukazuje, byly správné až na pár drobností.

 2015-06-12 v 12.08.27.jpg
Pohled na Oculus Rift

Oculus zapracoval především na ergonomii, takže je Rift dle tvrzení mnohem lehčí než předchozí devkity a lépe sedí na hlavě. Jak se šéf Oculus vyjádřil, cílem bylo vytvořit takovou konstrukci, o které po nasazení už nebudete vědět a virtuální realita vás tak může zcela pohltit.

 2015-06-12 v 12.08.11.jpg
Konstrukce je ukrytá pod jemnou látkou

Hlavní změna oproti devkitům je pokrytí brýlí lehkou a prodyšnou látkou. Pevná umělohmotná konstrukce je tak mnohem menší a slouží pouze jako kostra pro uchycení všech komponent.

 2015-06-12 v 12.07.23.jpg

Konstrukce umožňuje snadné utahování pomocí pásků se suchým zipem po stranách. Pro nastavení vzdáleností mezi jednotlivými čočkami je k dispozici posuvný mechanický ovladač na spodní straně konstrukce.

 2015-06-12 v 12.09.38.jpg
Zadní strana Oculus Rift

Jak už Oculus dříve oznámil, využívá dvojici OLED displejů s celkovým rozlišením 2 160 × 1 200 pixelů a frekvencí 90 Hz. Pro každé oko je tak k dispozici displej s rozlišením 1 080 × 1 200 pixelů. Součástí konstrukce jsou i nastavitelná sluchátka pro dokonalý trojrozměrný zvuk. Integrovaná sluchátka lze odepnout a použít vlastní, jak se ale Palmer dříve vyjádřil, drtivá většina sluchátek není dobrá pro přesný 3D zvuk, který chce Rift poskytnout.

 2015-06-12 v 12.07.39.jpg
Na spodní straně lze nastavit vzdálenost mezi čočkami

Díky použití látky pro pokrytí vnitřní konstrukce, nelze vidět senzory ukryté pod ní. Jedná se o infračervené vysílače, jejichž počet a rozmístění se liší od devkitů.

 2015-06-12 v 12.08.36.jpg
Snímač pro měření polohy brýlí a ovladačů Oculus Touch v prostoru

S tím souvisí snímací kamera, která dostala elegantní design na vysokém podstavci. Snímač i brýle se zapojují do počítače, který by měl splňovat optimální konfiguraci zveřejněnou už dříve.

Ovládání pomocí gamepadu k Xbox One a spojení s Microsoftem

Oculus se rozhodl pro první verzi virtuální reality Rift použít standardní formu ovladače k Xbox One. Důvodem je zaměření na klasické formy her a co možná nejjednodušší formu ovládání, která je známá už desítky let a umožní hráčům se hned ponořit do hraní.

 2015-06-12 v 12.08.42.jpg
Bezdrátový ovladač z Xbox One, který je součástí balení

Při této příležitost se Oculus spojil s Microsoftem, který bude zajišťovat nativní podporu s Windows 10 (nedávno představil i adaptér pro bezdrátový Xbox One ovladač) a také částečnou podporu hraní her z Xbox One. Má to ale zatím malý háček.

Hraní her pro Xbox One bude možné zatím pouze formou streamování přes počítač a pouze jako VR Cinema. Nepůjde tak o žádné trojrozměrné vykreslování a virtuální realitu, ale uvnitř virtuální místnosti uvidíte zkrátka velkou plochu, na které poběží 2D obrazovka s hrou.

 2015-06-12 v 12.09.29.jpg
Kompletní balení první finální verze Riftu

Microsoft musel přistoupit alespoň k takovému rychlému řešení, protože Sony chystá s PlayStationem 4 vlastní řešení v podobě „Projektu Morpheus“, který nabídne nejen zmíněný zážitek pro klasické hry, ale také nativní podporu hraní her přímo na PlayStationu 4. Vzhledem k nižšímu výkonu a nutnosti minimálně 90 fps ale čekejte u nativních her mnohem jednodušší grafiku.

Oculus Rift – parametry finální verze

  • Displej: 2x 1 080 × 1 200 pixelů, OLED, 90 Hz
  • Jemnost displeje: neznámá (neznámé úhlopříčky)
  • Senzory: orientace 3DOF (gyroskop, akcelerometr, magnetometr), 1 000+ Hz, IR vysílače na brýlích, snímač v základně
  • Připojení: HDMI 1.3, 2x USB 3.0
  • Ovladače: bezdrátový z Xbox One v balení, později za příplatek Oculus Touch do každé ruky
  • Hmotnost: neznámá (méně než předchozí verze - 379 g)
  • Cena, OS: neznámá (1. čtvrtletí 2016), Windows 10, Oculus Home, Xbox One streaming (VR Cinema)

Oculus Touch a unikátní ovladače pro obě ruce

Ve finálním balení Oculus Rift tak budou brýle, snímač a bezdrátový ovladač známý z Xboxu One. Oculus ale ukázal i novou formu ovladačů pro obě ruce, které budou dostupné o něco později a umožní mnohem pokročilejší ovládání virtuální reality.

 2015-06-12 v 12.06.56.jpg
Ovladače Oculus Touch

Oba ovladače mají pro palec analogovou páčku a dvě tlačítka, na spodní straně je pak tlačítko pro ukazováčky (střelba pistole) a ještě jeden pro prsteníček. Obsahují ale také zaoblenou struktury kolem spodní části, na které jsou infračervené vysílače a další integrované senzory. Díky tomu je možné ovladače sledovat nejen v prostoru dodávaným snímačem na stojanu, ale také rozpoznat, když například vztyčíte ukazováček a podobně.

 2015-06-11 v 19.51.37.jpg 2015-06-11 v 19.53.55.jpg 2015-06-11 v 19.54.59.jpg

Hlavním důvodem těchto ovladačů je možnost ve virtuální realitě pohybovat rukama, třeba něco zmáčknout, sebrat ze země a podobně. S jednoduchým snímáním polohy prstů je možné i trochu komunikovat s případnými spoluhráči.

Oculus Home – hry a sociální síť

Aby bylo možné využít hraní her opravdu pohodlně a bez zbytečných komplikací, bude k dispozici i platforma ve stylu Steamu – Oculus Home. V rámci 2D aplikace ve Windows ale také přímo ve virtuální realitě při nasazených brýlích, bude možné prohlížet dostupné hry, zkoušet ukázky a také nakupovat.

 2015-06-12 v 12.09.18.jpg
Prostředí Oculus Home při nasazených brýlích

Podobně jako u Steamu ani zde nechybí propojení s přáteli, takže můžete vidět, jestli jsou zrovna online, co přesně hrají a případně jim napsat nebo se připojit ke hře (pokud se jedná o multiplayerovou záležitost).

 2015-06-12 v 12.13.53.jpg
Realistické zpracování hraní za brankáře

Představeno bylo jen několik nativních her – EVE Valkyrie (simulátor vesmírných lodí), Chronos, Edge of Nowhere, simulátorů různých sportů (hokej, fotbal atd.) a další. Všechny jsou ještě ve vývoji, včetně těch, které ani nebyly ukázané. To je také nejspíše jeden z důvodů, proč Oculus čeká na uvedení až k prvnímu čtvrtletí roku 2016. Bez nativního obsahu by Rift byl zkrátka k ničemu.

 2015-06-12 v 12.14.33.jpg 2015-06-12 v 12.14.55.jpg 2015-06-12 v 12.15.11.jpg 2015-06-12 v 12.15.29.jpg
Oculus Rift bude mít nativně různé typy her - simulátor, rpg, strategii a další

Klasické počítačové hry bez nativní podpory Riftu tak bude možné hrát podobně jako u Xbox One pouze na velké 2D ploše ve stylu VR Cinema. To zaujme především ty, kteří nemají obří televizi nebo projektor.

Doporučený počítač pro Oculus Rift (CV1, 2016)

  • Procesor: čtyřjádrový Intel Core i5-4590 (srovnatelný nebo vyšší)
  • Grafika: GeForce GTX 970 nebo Radeon R9 290 nebo vyšší
  • Paměť: 8 GB
  • Porty: 2 × USB 3.0, HDMI 1.3 (297 MHz) a lepší
  • Operační systém: Windows 7 SP1 a vyšší

 

 

 

 

 

Neznámá cena

Finální verze Riftu má tak už jasný design, specifikace, i obsah balení. Oculus ale stále neprozradil cenu. Pravděpodobným důvodem je čekání na konkurenci, která možná dostane vlastní řešení na trh o něco dříve. Jedná se o HTC/Valve Vive VR a možná i Project Morpheus.

 2015-06-12 v 12.08.55.jpg
Ovladače Oculus Touch budou v prodeji do konce první poloviny roku 2016 a nejsou součástí balení

Cenu tak určitě chtějí nastavit tak, aby byla dostatečně konkurenceschopná a malou nápovědou je jen to, že kompletní řešení pro Oculus Rift s potřebným počítačem by mělo stát méně než 1 500 dolarů. Dle přepočtu to vychází na něco kolem 42 000 Kč s DPH, přičemž potřebný počítač se bude podílet cenou kolem 30 000 Kč s DPH.

Oculus Rift by tak měl stát v oblasti 10 000 Kč s DPH, ať už pod touto hranicí, nebo nad ní. První verze Riftu bude určená především pro fanoušky, takže můžeme očekávat, že bude spíše vyšší.

Video - ukázky her

Diskuze (25) Další článek: Baidu chystá prototyp chytrého BMW

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,