Oculus VR respektive Facebook představil finální verzi virtuální reality Rift. Spojil se s Microsoftem pro hraní her z Xbox One a ukázal i novou formu ovladačů.
Oculus VR patří Facebooku a jak už Mark Zuckerberg dříve oznámil, s virtuální realitou má plány především ze sociálního aspektu, na kterém je platforma Facebook založená.
Nové jednoduché logo Oculusu
Finální verze Oculus Riftu byla konečně představena a v první verzi se soustředí pouze hraní her, byť s trochou propojení hráčů ve stylu Steamu.
Oculus Rift a finální hardware
Už před dvěma dny unikly snímky možné podoby finální verze Riftu a jak se ukazuje, byly správné až na pár drobností.
Pohled na Oculus Rift
Oculus zapracoval především na ergonomii, takže je Rift dle tvrzení mnohem lehčí než předchozí devkity a lépe sedí na hlavě. Jak se šéf Oculus vyjádřil, cílem bylo vytvořit takovou konstrukci, o které po nasazení už nebudete vědět a virtuální realita vás tak může zcela pohltit.
Konstrukce je ukrytá pod jemnou látkou
Hlavní změna oproti devkitům je pokrytí brýlí lehkou a prodyšnou látkou. Pevná umělohmotná konstrukce je tak mnohem menší a slouží pouze jako kostra pro uchycení všech komponent.
Konstrukce umožňuje snadné utahování pomocí pásků se suchým zipem po stranách. Pro nastavení vzdáleností mezi jednotlivými čočkami je k dispozici posuvný mechanický ovladač na spodní straně konstrukce.
Zadní strana Oculus Rift
Jak už Oculus dříve oznámil, využívá dvojici OLED displejů s celkovým rozlišením 2 160 × 1 200 pixelů a frekvencí 90 Hz. Pro každé oko je tak k dispozici displej s rozlišením 1 080 × 1 200 pixelů. Součástí konstrukce jsou i nastavitelná sluchátka pro dokonalý trojrozměrný zvuk. Integrovaná sluchátka lze odepnout a použít vlastní, jak se ale Palmer dříve vyjádřil, drtivá většina sluchátek není dobrá pro přesný 3D zvuk, který chce Rift poskytnout.
Na spodní straně lze nastavit vzdálenost mezi čočkami
Díky použití látky pro pokrytí vnitřní konstrukce, nelze vidět senzory ukryté pod ní. Jedná se o infračervené vysílače, jejichž počet a rozmístění se liší od devkitů.
Snímač pro měření polohy brýlí a ovladačů Oculus Touch v prostoru
S tím souvisí snímací kamera, která dostala elegantní design na vysokém podstavci. Snímač i brýle se zapojují do počítače, který by měl splňovat optimální konfiguraci zveřejněnou už dříve.
Ovládání pomocí gamepadu k Xbox One a spojení s Microsoftem
Oculus se rozhodl pro první verzi virtuální reality Rift použít standardní formu ovladače k Xbox One. Důvodem je zaměření na klasické formy her a co možná nejjednodušší formu ovládání, která je známá už desítky let a umožní hráčům se hned ponořit do hraní.
Bezdrátový ovladač z Xbox One, který je součástí balení
Při této příležitost se Oculus spojil s Microsoftem, který bude zajišťovat nativní podporu s Windows 10 (nedávno představil i adaptér pro bezdrátový Xbox One ovladač) a také částečnou podporu hraní her z Xbox One. Má to ale zatím malý háček.
Hraní her pro Xbox One bude možné zatím pouze formou streamování přes počítač a pouze jako VR Cinema. Nepůjde tak o žádné trojrozměrné vykreslování a virtuální realitu, ale uvnitř virtuální místnosti uvidíte zkrátka velkou plochu, na které poběží 2D obrazovka s hrou.
Kompletní balení první finální verze Riftu
Microsoft musel přistoupit alespoň k takovému rychlému řešení, protože Sony chystá s PlayStationem 4 vlastní řešení v podobě „Projektu Morpheus“, který nabídne nejen zmíněný zážitek pro klasické hry, ale také nativní podporu hraní her přímo na PlayStationu 4. Vzhledem k nižšímu výkonu a nutnosti minimálně 90 fps ale čekejte u nativních her mnohem jednodušší grafiku.
Oculus Rift – parametry finální verze
- Displej: 2x 1 080 × 1 200 pixelů, OLED, 90 Hz
- Jemnost displeje: neznámá (neznámé úhlopříčky)
- Senzory: orientace 3DOF (gyroskop, akcelerometr, magnetometr), 1 000+ Hz, IR vysílače na brýlích, snímač v základně
- Připojení: HDMI 1.3, 2x USB 3.0
- Ovladače: bezdrátový z Xbox One v balení, později za příplatek Oculus Touch do každé ruky
- Hmotnost: neznámá (méně než předchozí verze - 379 g)
- Cena, OS: neznámá (1. čtvrtletí 2016), Windows 10, Oculus Home, Xbox One streaming (VR Cinema)
Oculus Touch a unikátní ovladače pro obě ruce
Ve finálním balení Oculus Rift tak budou brýle, snímač a bezdrátový ovladač známý z Xboxu One. Oculus ale ukázal i novou formu ovladačů pro obě ruce, které budou dostupné o něco později a umožní mnohem pokročilejší ovládání virtuální reality.
Ovladače Oculus Touch
Oba ovladače mají pro palec analogovou páčku a dvě tlačítka, na spodní straně je pak tlačítko pro ukazováčky (střelba pistole) a ještě jeden pro prsteníček. Obsahují ale také zaoblenou struktury kolem spodní části, na které jsou infračervené vysílače a další integrované senzory. Díky tomu je možné ovladače sledovat nejen v prostoru dodávaným snímačem na stojanu, ale také rozpoznat, když například vztyčíte ukazováček a podobně.
Hlavním důvodem těchto ovladačů je možnost ve virtuální realitě pohybovat rukama, třeba něco zmáčknout, sebrat ze země a podobně. S jednoduchým snímáním polohy prstů je možné i trochu komunikovat s případnými spoluhráči.
Oculus Home – hry a sociální síť
Aby bylo možné využít hraní her opravdu pohodlně a bez zbytečných komplikací, bude k dispozici i platforma ve stylu Steamu – Oculus Home. V rámci 2D aplikace ve Windows ale také přímo ve virtuální realitě při nasazených brýlích, bude možné prohlížet dostupné hry, zkoušet ukázky a také nakupovat.
Prostředí Oculus Home při nasazených brýlích
Podobně jako u Steamu ani zde nechybí propojení s přáteli, takže můžete vidět, jestli jsou zrovna online, co přesně hrají a případně jim napsat nebo se připojit ke hře (pokud se jedná o multiplayerovou záležitost).
Realistické zpracování hraní za brankáře
Představeno bylo jen několik nativních her – EVE Valkyrie (simulátor vesmírných lodí), Chronos, Edge of Nowhere, simulátorů různých sportů (hokej, fotbal atd.) a další. Všechny jsou ještě ve vývoji, včetně těch, které ani nebyly ukázané. To je také nejspíše jeden z důvodů, proč Oculus čeká na uvedení až k prvnímu čtvrtletí roku 2016. Bez nativního obsahu by Rift byl zkrátka k ničemu.
Oculus Rift bude mít nativně různé typy her - simulátor, rpg, strategii a další
Klasické počítačové hry bez nativní podpory Riftu tak bude možné hrát podobně jako u Xbox One pouze na velké 2D ploše ve stylu VR Cinema. To zaujme především ty, kteří nemají obří televizi nebo projektor.
Doporučený počítač pro Oculus Rift (CV1, 2016)
- Procesor: čtyřjádrový Intel Core i5-4590 (srovnatelný nebo vyšší)
- Grafika: GeForce GTX 970 nebo Radeon R9 290 nebo vyšší
- Paměť: 8 GB
- Porty: 2 × USB 3.0, HDMI 1.3 (297 MHz) a lepší
- Operační systém: Windows 7 SP1 a vyšší
Neznámá cena
Finální verze Riftu má tak už jasný design, specifikace, i obsah balení. Oculus ale stále neprozradil cenu. Pravděpodobným důvodem je čekání na konkurenci, která možná dostane vlastní řešení na trh o něco dříve. Jedná se o HTC/Valve Vive VR a možná i Project Morpheus.
Ovladače Oculus Touch budou v prodeji do konce první poloviny roku 2016 a nejsou součástí balení
Cenu tak určitě chtějí nastavit tak, aby byla dostatečně konkurenceschopná a malou nápovědou je jen to, že kompletní řešení pro Oculus Rift s potřebným počítačem by mělo stát méně než 1 500 dolarů. Dle přepočtu to vychází na něco kolem 42 000 Kč s DPH, přičemž potřebný počítač se bude podílet cenou kolem 30 000 Kč s DPH.
Oculus Rift by tak měl stát v oblasti 10 000 Kč s DPH, ať už pod touto hranicí, nebo nad ní. První verze Riftu bude určená především pro fanoušky, takže můžeme očekávat, že bude spíše vyšší.
Video - ukázky her