Jak v Seznamu uvařili novou homepage

V Seznamu finišují s přípravou nové titulní stránky, která i po letech zůstává nejnavštěvovanějším webem na českém internetu. Jak probíhalo její veřejné testování a co je to dočum?

Seznam.cz zůstává i přes nápor Googlu a zpravodajských webů nejnavštěvovanější stránkou českého internetu, není se tedy čemu divit, že každé její proměně předcházejí měsíce příprav a zvažování nad každým detailem.

140179505
Titulní stránku Seznamu si můžete sestavit z jednotlivých boxů – widgetů. K dispozici je dvousloupcové a třísloupcové rozhraní.

Práci na nové verzi oznámil Seznam letos na jaře a pozval širokou komunitu surfařů, aby ji začali testovat. Po půlroce je hotovo a jeden z mála posledních českých portálů nyní vyrukuje s výsledkem. Ti, kteří si aktivovali zkušební verzi, už na ní zůstanou a ty konzervativnější nyní bude Seznam lákat, aby se také přidali.

Revoluci nečekejte, jde o evoluci

Při letmém srovnání obou verzí portálu by jistě leckoho napadlo, že se toho vlastně až tak moc nezměnilo, ve skutečnosti je však nyní celý web plně responzivní a nabízí i některé technologické vychytávky – třeba hlasové vyhledávání v Chromu. Seznamu rozhodně nedošly ani odvážnější nápady – jednou by se mohl proměnit ze současné šachovnice třeba v jakýsi nekonečný proud informací, ale je tak trochu obětí své velikosti a musí být opatrný.

Marek Vacek z produktového týmu, se kterým jsem si o nové titulní stránce povídal, si při těchto slovech jen povzdychl a konstatoval, že zatímco jedna polovina surfařů určitou změnu radostně příjme, ta druhá totéž ostře odsoudí a bude požadovat návrat ke svým letitým jistotám. Krásným příkladem mohou být Lidé.cz, jejichž dramatická koncepční proměna na podzim roku 2013 způsobila vlnu nevole, ačkoliv se po technické stránce jednalo o moderní a svěží web.

481765548 984001688 657500154 394212249 64617641 356544039 975215058 259541750 793438252
I když si někteří surfaři myslí, že je titulní stránka Seznamu prakticky neměnnou konstantou českého internetu, ve skutečnosti se od konce 90. let mnohokrát proměnila

Opatrný postup a zavádění novinek v každém případě není specialita Seznamu, ale prakticky všech velkých ryb na globálním i českém internetu. Stačí se podívat na spartánskou titulní stránku konkurenčního Googlu. Na první pohled se také příliš nezměnila – bílému pozadí už bezmála dvacet let vévodí velké textové pole, ale letmý pohled na zdrojový kód odhalí, že se jedná o srovnávání jablek s hruškami a dva zcela odlišné weby. S titulkou Seznamu je to stejné.

967002915  72716136 408552498
Titulka je responzivní – přizpůsobí se velikosti displeje, ať už je to obrazovka s retinou, nebo malý čtyřpalcový mobil

Dalším příkladem může být ostatně i naše Živě.cz. Pokud nás čtete pravidelně, jistě si vzpomenete na rozsáhlou proměnu webu na jaře roku 2008. Ano, to byla opravdu velká změna, jenže od té doby jsme na Živě.cz provedli hromadu dalších a mnohdy téměř nepostřehnutelných úprav, které když složité dohromady, zjistíte, že Živě.cz loni v srpnu vypadalo přeci jen trošku jinak než v tom letošním.

A/B testování

Weby se při přípravě nových podob často inspirují přímo v komunitě svých návštěvníků, podsouvají jim rozmanité podoby svých stránek a sledují, které z nich jsou nejúspěšnější. Této technice se obecně říká A/B testování a velmi často se s ní setkáváme třeba na Googlu i Facebooku, kdy se náhodnému vzorku uživatelů zobrazí nějaká nová podoba a provozovatel může zkoumat, jak funguje v praxi.

Na Twitteru se pak s takovou čas od času objeví zprávička od některého šťastlivce, kterému se zobrazila jiná podoba, a ostatní netrpělivě čekají, až ji dostanou také. Často se to přitom nestane, vydavatel totiž zjistí, že podává horší výsledky.

Pokud jste v posledních měsících měli na počítači Windows 10 Insider Preview, mohli jste se setkat zase s A/B testem, kdy jedna část betatesterů dostala slabě transparentní nabídku Start a ta druhá o něco více a zároveň matnou. Ta druhá nakonec v testu vyhrála a Microsoft ji použil i ve finální verzi.

A/B testy se mohou vyhodnocovat různými způsoby, pro Seznam ale byly při přípravě nové úvodní stránky nejdůležitějším faktorem prokliky. Surfaři se přitom chovali docela rozdílně i při sebemenší změně, což vyjadřuje obrázek níže z interního analytického nástroje Seznamu jménem Reporter.

546165163
Prokliky na jednotlivých verzích widgetu rádia Mixer

Statistika znázorňuje počty kliků na různé podoby drobného widgetu hudebního rádia Mixer na zkušební titulce Seznamu. Podle Marka Vacka stačilo podobu přehrávače v různých verzích drobně upravit a počet kliků okamžitě vzrostl. Jelikož se podobného testování účastnilo více než sto tisíc surfařů, závěry byly snad dostatečně reprezentativní.

593895765
653362666
331612375
Různé varianty boxíku s rádiem Mixer

A/B testy tedy v Seznamu vyhodnocují podobným způsobem jako webové reklamní kampaně. Vedle absolutních kliků se měří úspěšnost také pomocí CTR (míra prokliku) a tzv. dočumu, což má být podle interní hantýrky zjištění, jestli si surfař obsah skutečně prohlédl. V případě videí na Streamu je to tedy metrika, jestli pořad opravdu sledoval až do konce, a v případě klasické textové stránky by to pak mohlo být zase zjištění, jestli surfař dočetl třeba článek – tedy jestli se posunul až k zápatí, strávil na webu určitý čas aj.

703616421
A ještě jeden pohled na interní analytický web a měření návštěvnosti testovací titulky. Všimněte si, že v Seznamu pracují i s proměnnou aktuálního počasí. Když je o víkendu hezky, web nás zajímá mnohem méně, než když celou sobotu prší.

Pokud se tedy někdy zapojíte do betatestování, mějte na paměti, že provozovatel sbírá různá telemetrická data o vašem jednání, a pokud se budete chovat nepřirozeně, ničíte celou podstatu každé zkušební verze. Během testování Windows 10 se tak webem šířila třeba panika, že Microsoft sleduje každý úhoz na klávesnici a bude znát všechna vaše hesla. Podobný bod byl přitom v podmínkách programu Insider jen proto, aby měli v Redmondu dostatek statistických dat pro zlepšení našeptávače a softwarové klávesnice na dotykových obrazovkách. Jednoduše potřebovali vědět, jak ji betatesteři skutečně používají.

Feedbacky, celý věrtel feedbacků

Vedle sledování surfařů pomocí nejrůznějšího testování Seznam nakonec při vývoji nové stránky bral ohledy i na klasickou zpětnou vazbu ve formě připomínek. Vždycky mě zajímalo, jestli je opravdu někdo pročítá, Marek Vacek jich však měl v zásobě několik desítek tisíc a hrdě oznámil, že si každé ráno udělá čas a část jich zkontroluje.

131647616
Připomínky nekončí ve vzduchoprázdnu. Opravdu je někdo čte...

Obecně se o tyto připomínky podle obsahu dělí jak helpdesk portálu, tak samotný produktový tým a nakonec tedy nezapadnou. Právě naopak. Surfaři, kteří na betaverzi vydrží nějaký čas a zorientují se, začnou hlásit relevantní připomínky a Seznam je často vyslyší – v případě vývoje nové titulky ty nejpodstatnější změny hlásil pomocí drobných notifikací v levém horním rohu.

Seznam doporučující

Lidský faktor doposud stojí i za samotným obsahem jednotlivých widgetů na portálu, které si můžete libovolně přeskládat a přidat i nové, pokud vám ty výchozí nevyhovují. Strategie Seznamu je přitom taková, že k tomu často nepotřebujete uživatelský účet. Podle Marka Vacka hodlá portál nabídnout základní nastavení všem a teprve dalšími službami je chce přesvědčit k vytvoření účtu a jeho používání – ať už pro poštu, nebo třeba osobně sestavený televizní program.

Ale zpět k onomu lidskému faktoru. Zatímco u boxíků s obsahem z konkurenčních médií se data načítají skrze standardní XML zdroje, vlastní obsah posílají do widgetů jednotlivé redakce podle vlastního uvážení. I to by se ale mělo postupně měnit a člověka vystřídá doporučovací automat, který sám vybere to nejčtenější a časem snad i to nejrelevantnější podle vašeho tematického zájmu.

245194039
Základní nabídka boxíků, ze kterých si můžete postavit vlastní Seznam

Jednou by se tedy mohla titulní stránka Seznamu v některých ohledech přiblížit třeba Flipboardu, ve kterém si spíše než konkrétní zdroje vyberete témata, která vás zajímají, a portál vám sestaví obsah na míru.

Seznam ale bude při zavádění novinek opatrný, jeho titulní stránku totiž navštěvuje okolo šesti milionů tuzemských surfařů a každá novinka se tak může setkat s odporem části tak různorodého publika. Ostatně během testování nové podoby si prý surfaři stěžovali i na chybějící grafická témata, které museli v Seznamu rychle předělat do inovované podoby, nová titulka totiž bude připravená i na displeje s vysokým DPI – retinu.  

Diskuze (77) Další článek: Redstone PC: úchvatný počítač pro Minecraft s podrobnou dokumentací

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,