Creative představil nové zařízení pro zvýšení herních zážitků. První kartu, která generuje v reálném čase pachy.
Creative představil nové zařízení pro zvýšení herních zážitků. První kartu, která generuje v reálném čase pachy.
Útočit na všechny smysly, to je nyní hlavním cílem firmy Creative Labs, která dala světu standard Sound Blaster a nyní je na nejlepší cestě definovat normy i v dosud počítači neposkvrněné oblasti pachových generátorů se svou novinkou Smell Blaster Live!. Zatímco generátory zvuků jsou již v dnešní době velmi dobře zvládnuty, generátory pachů dosud odolávaly. Problém je totiž v nesnadném matematickém popisu pachu. Zatímco zvuk lze snadno popsat jednou frekvencí, u pachu nevystačíme s jednou veličinou a přesná definice pachu je poměrně obtížná. Proto Creative Labs začlenily do Smell Blasteru podporu rozhraní ESX (Enhanced Smell Extensions), které dovolují snadno simulovat různá prostředí. Programátorovi tak stačí pouze nastavit přibližně prostředí (zatuchlá kobka, jarní louka či toalety) a obslužné jádro se postará o zbývající nastavení. Proti zvuku je i vnímání pachů odlišné, proto nevystačíme s běžným převodníkem elektrických signálů. Smell Blaster tak vyžaduje používání pachových náplní. V standardní dodávce je zásoba zhruba na padesát hodin průměrného smrdění. Náplně budou běžně dostupné v maloobchodní síti.
Smell Blaster Live! vychází z prototypu Smell Blasteru, který ovšem neobsahoval podporu pro prostorové rozlišování pachu a smrad tak přicházel pouze z jednoho bodu. Varianta Live! ale využívá nejnovější poznatky výzkumu a výsledkem je tak vynikající smrad s přesnou prostorovou lokalizací. Jdete například temnou chodbou v Quaku, když tu cítíte, že někde za vámi někdo určitě deodorant nepoužívá. Může být jak chce tichý, vy ho ucítíte.
Jediné problémy se Smell Blasterem je poměrně velká setrvačnost pachů, i po té, co opustíte určitý prostor, si nesete jeho pach stále sebou. Výrobce doporučuje kvalitní větrání místnosti, což lze jen doporučit. Malá místnost se po dohrání několika úrovní Unrealu změní v takřka neobyvatelný prostor.
Smell Blaster Live! tvoří PCI karta, k níž se připojují čtyři satelitní pachové generátory kulovitého tvaru. Není nutné je umístit na stejná místa jako reproduktory, ale měly by vás celkem přesně obklopovat. Instalace je poměrně jednoduchá a konfigurační program pohodlně umožňuje nastavit smrdivost jednotlivých zdrojů.
Bohužel se jedná o první produkt svého druhu. Trpí tedy nedostatkem softwarové podpory. V současnosti je pomocí update dostupné rozšíření ESX do Unrealu, v beta verzi je pachové rozšíření pro Quake, tam ale není rozsah pachů nijak dramatický. Pokud nemáte Smell Blaster Live! a chcete vyzkoušet, jak zhruba bude fungovat s Quakem, stačí si dát pod monitor několik týden nošených ponožek, je to tomu velmi blízko.
Předpokládaná cena je 499 dolarů za kartu a 49 dolarů za sadu náplní. Je to tedy poněkud více, ale dá se očekávat, že až se objeví konkurenční produkty, cena více poklesne. Kdo chce prostě dnes smrdět, musí si připlatit.