Technologie | Budoucnost | Doprava | Hyperloop

Brno chce mít hyperloop do Prahy a Bratislavy. Zastupitelé se aktivně zapojili do výzkumu proveditelnosti

Nastoupit v Brně namísto do vlaku do kapsle a vakuovou trubkou prosvištět za deset minut do Prahy? Teď to působí jako sci-fi, ale v dohledné budoucnosti by se to mohlo stát realitou. Na technologii se pracuje a Brno se aktivně zapojilo do spolupráce s jedním ze dvou současných možných dodavatelů.

Pro potrubní dopravu budoucnosti se vžil název Hyperloop a v roce 2013 ho zpopularizoval Elon Musk, když vystoupil s konceptem řešení Hyperloopu mezi Los Angeles a San Franciskem. Ačkoli se sám Musk v realizaci dále neangažoval, přiměl k akci ostatní. Nyní se vývojem hyperloopu zabývají dvě společnosti: Hyperloop One a Hyperloop Transportation Technologies (HTT). A právě s druhou zmiňovanou nyní jednali v Brně.

108697373 854924195 482156135
Takhle nějak by to mělo vypadat. Zvenku jen "trubka" na stojanech, uvnitř kapsle pohybující se rychlostí zvuku

HTT je sdružení vývojářů, inženýrů a investorů, které spojuje zájem na vývoji vysokorychlostní potrubní přepravy. Kromě samotného vývoje zkoumá i současné podmínky proveditelnosti a hledá vhodné lokality (ani ne tak geograficky, jako politicky), kde by bylo projekt možné uskutečnit.

Jedním z prvních měst, které se v projektu angažuje, je Brno. Zastupitelé s HTT podepsali memorandum o spolupráci a chtějí co nejdříve zadat ke zpracování studii proveditelnosti. Ta by měla ukázat, zda dává hyperloop pro Brno smysl, kolik by to stálo, zda jsou nějaké technické překážky, jestli by pro novou dopravu bylo dostatek zákazníků, zda by bylo výhodnější projekt vést jako státní nebo ho svěřit soukromému investorovi atp. Počítá se přitom s tím, že by hyperloop propojil Brno s Prahou a Bratislavou.

Šéf HTT Dirk Ahlborn v Brně nastínil, že by hyperloop v Brně mohl fungovat při nejoptimističtějším scénáři již za tři roky, informuje zpravodajský web Info.cz. Technologie výstavby je totiž údajně jednodušší než třeba v případě železničních koridorů. Vysuté potrubí také není tak prostorově náročné a nemá tak zásadní vliv na okolí, což zjednodušuje výkupy pozemků.

613991755 330539124
Potrubím se budou pohybovat kapsle s posádkou či nákladem na magnetickém polštáři

Samotná technologie je přitom již vynalezena a do roka by měla v USA vyrůst osmikilometrová zkušební dráha. Pokud vše půjde podle plánů a veškeré testy dopadnou dobře, může se poté začít stavět naostro.

Projektu jsou nakloněni jak zastupitelé Brna, tak hejtman Jihomoravského kraje či zástupci brněnského VUT, pro které je to příležitost zapojit brněnskou technickou univerzitu do vývoje. Rozhodně to neznamená, že by se za rok začalo stavět, zatím se jedná o první „oťukávání“ myšlenky. Česká strana se shoduje, že časové odhady Dirka Ahlborna jsou až příliš optimistické. Je ale potěšující, že se o futuristickém projektu vůbec začalo přemýšlet a nesmetl se ihned ze stolu jako holý nesmysl.

Samotná technologie spočívá v pohybu kapsle s pasažéry vakuově uzavřeným potrubím, a to bezkontaktně, kapsle by totiž levitovala v elektromagnetickém poli. Pohyb by tak mohl být velmi rychlý a přitom tichý. Energetická náročnost je přitom prý nižší než u běžných vlaků.

Diskuze (62) Další článek: IBM v roce 2016 získalo nejvíce patentů, Apple není ani v první desítce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,