Apple Music: Nepřehledný guláš hudebních služeb

Služba Music od Applu ještě nebyla oficiálně spuštěna, už nyní však budí značné rozpaky. Od 30. června bude mít Apple v nabídce hned několik hudebních služeb, v nichž se ne každý vyzná.

Apple na pondělní přednášce v rámci vývojářské konference WWDC představil balík služeb Apple Music. Nejčastěji je nazýván jako konkurence pro Spotify, zároveň však bude sloužit jako hudební rádio a sociální síť. Ačkoliv se má jednat o další hudební revolucí v režii Applu, reakce jsou zatím rozpačité. V Cupertinu se opět rozhodli, že službu zpracují po svém, nebude to však na škodu?

Jen v aplikacích

Apple Music bude spuštěno 30.6. ve stovce zemí a přijde jako součást aktualizace iOS 8.4. Na Macích a PC bude součástí iTunes a na podzim zamíří také na telefony s Androidem a do Apple TV. Hudbu bude možné ukládat pro offline poslech.

Prvním ohrožením konkurence bude tříměsíční zkušební lhůta, kterou nenabízí žádná ze služeb. Spotify lze vyzkoušet na dva měsíce za zvýhodněnou cenu jednoho dolaru. Rdio, Deezer i Spotify tak v červenci až září pravděpodobně zaznamenají rapidní úbytek uživatelů s předplatným. Apple Music bude stát 10 dolarů měsíčně – stejně jako většina dalších služeb. Apple se prý snažil vyjednat nižší cenu, proti však byli hudební vydavatelé.

Otázkou však bude, zda si uživatele dokáže Apple Music udržet. Pro běžné uživatele totiž může celá situace kolem hudby od Applu působit zmateně. Službě navíc chybí jedna podstatná věc – webový přehrávač. Ačkoliv neznáme podíl hudby přehrané ve webovém prohlížeči například u Spotify, zanedbatelná část to asi nebude. Mnoho uživatelů, především těch na PC, totiž může odradit nutnost nainstalovat tolik nepopulární iTunes. Oproti konkurenci je to rozhodně největší nevýhoda.

iPhone6-AppleMusic-ForYou-PR-PRINT.jpgnew.jpgsearch.jpg
Apple Music se postará o výběr nové hudby podle vkusu uživatele | K nepřehledné aplikaci přispěje sloučení vlastní sbírky a streamované hudby - dobře je to vidět na odděleném vyhledávání

Absenci webového přehrávače má na svědomí s největší pravděpodobností Beats Music. Službu, kterou Apple získal minulý rok pravděpodobně nechce vystavovat konkurenci z vlastních řad. A dokud Beats zcela nezruší nebo nesloučí s Apple Music, nativního webového přehrávače se nedočkáme.

Na webu Beats Music je nová služba Applu notně propagována a radí uživatelům k přechodu. Apple připravil jednoduché přenesení playlistů i hudební sbírky. Přenos účtu je však jednosměrný. Pokud se uživatel Beats Music rozhodne pro přechod na Apple Music, přesune se předplatné a původní účet bude zmražen. Ani touto cestou tedy nebude možné webový přehrávač suplovat. Důvodem může být i to, že Beats stále nemá dohodnuté licenční podmínky pro globální distribuci hudby.

Music, Match, iTunes Store

K nepřehledné situaci přispěje existující iTunes Store a iTunes Match. Uživatelé se totiž na webu dozví, že veškerá sbírka z iTunes bude porovnána s Apple Music a skladby, které nebudou nalezeny, se nahrají do cloudu pro možnost streamu bez stahování na lokální úložiště. Tím tedy Apple Music nahradí funkčností iTunes Match, který však nadále bude fungovat pro uživatele bez předplatného (25 eur ročně).

Rozdílná situace potom nastane u uživatele, který žádnou hudební sbírku v iTunes nemá. Ten bude mít dostupný stream podobně jako na Spotify nebo Rdiu, přičemž Apple hovoří o třiceti milionech skladeb dostupných ke streamování. Tím se vyrovná Spotify.

Aby to však nebylo moc jednoduché, streamovat ani zdaleka nepůjdou všechny skladby, které jsou dostupné pro běžný nákup v iTunes Store (asi 37 milionů). Záležet to bude čistě na hudebních vydavatelích a Beatles tedy ani u Applu streamovat nepůjdu.

Velmi zajímavé bude sledovat, jak se k Apple Music postaví interpreti, kteří nedávno spustili s raperem Jay-Z službu Tidal. Někteří z nich se totiž rozhodli pro stáhnutí svého díla z konkurenčních služeb. Na druhou stranu i Apple bude disponovat několika interprety, kteří budou mít streamovanou hudbu pouze na Apple Music. Ostatně znevýhodnit konkurenci se zástupci Applu snažili i nečistými praktikami.

Rádiem proti konkurenci

Jimmy Iovine při představení Apple Music mluvil o třech úžasných službách v jednom balíčku. Kromě streamování hudby totiž bude Apple nabízet i globální rádio. Při spuštění služby to bude především stanice Beats One s živou redakcí, která se bude starat o hudební obsah 24 hodin denně. Vysílat se bude z Londýna, New Yorku a LA. Záštitu nad rádiem přebral DJ Zane Lowe se zkušenostmi z BBC.

iPhone6-AppleMusic-Radio-PR-PRINT.jpgrecomend.jpg
První hudební stanicí bude Beats One, přibudou však další s ručně mixovanou hudbou

Dostupné budou i stanice, které budou spíše chytrými playlisty. Vyberete si žánr a Apple Music vám bude nabízet hudbu, kterou budete moci přeskakovat. Aby se Apple odlišil od konkurence, která takovou funkci běžně nabízí, hudba na těchto stanicích bude rovněž vybírána hudebními odborníky. Podle Applu prý výběr lidmi žádný algoritmus nenahradí. Například Spotify však nabízí mnoho playlistů, na jejichž sestavení se podílely hudební magazíny jako je Rolling Stone. Rádio bude v Apple Music dostupné i neplatícím uživatelům, avšak velkou výhodu oproti konkurenci v něm nespatřujeme.

Třetí funkcí je tedy sociální síť Connect. Apple očividně zapomněl na propadák se svým projektem Ping a opět spouští síť, kde mohou interpreti komunikovat se svými fanoušky, posílat jim videa z tvorby nebo ukázky rozpracovaných skladeb. Problémem je, že se Apple pustil do boje s největší sociální sítí (Facebook), největším videoportálem (Youtube) a největší sítí pro sdílení audia (Soundcloud). Výsledkem pravděpodobně bude to, že na Connectu budou aktivní především umělci, kteří se s Applem dohodli na promování (Pharell Williams, FKA twigs, Alabama Shakes). Ostatní umělci budou v tom lepším případě kopírovat obsah z Facebooku a Twitteru i na Connect, v tom horším jej budou ignorovat.

connect.jpgconnect1.jpg
Nabídka nové sítě Connect

Skvělé pro rodiny

Apple Music bude stát 10 dolarů měsíčně. Kromě individuálního tarifu však Apple nabídne i rodinné předplatné. To bude stát pouze 15 dolarů a Apple Music zpřístupní až šesti členům rodiny. Apple tím navázal na Family Sharing, který představil společně s iOS 8 a umožňuje sdílet mezi členy rodiny zakoupené aplikace i další obsah.

Pokud se rozhodnete pro bezplatné používání Apple Music, mnoho z nabízených funkcí fungovat nebude. Kromě poslechu stanice Beats One a sledování umělců na síti Connect, bude možné poslouchání dalších rádiových stanic avšak s omezenými možnosti přeskakování skladeb. Podobně funguje například přehrávání na mobilních zařízeních s neplaceným účtem na Spotify.

Revoluce? Asi ne

Pokud se na jakékoliv konferenci Applu dostane na hudbu, vždy jsou připomínány revoluce, které se Stevu Jobsovi povedly – vytvořil iPod a odstartoval digitální prodej hudby na iTunes Store. Jenže iPody již umřely (Apple je stáhl i z webu) a iTunes zde jsou již 12 let a od té doby se nový hudební produkt Applu nepovedl. Je tedy s podivem, že po neúspěchu s Pingem spouští prakticky stejnou síť Connect a po vyhoření s iTunes Rádiem spouští rádio Beats One s dalšími stanicemi.

ping.jpg
Sledování umělců, kteří na novou síť posílají obsah fanouškům. Vše propojeno do mobilní aplikace. Applu v roce 2010 nevyšel Ping, tak to zkouší podruhé

A co víc, ani Beats Music pod Applem za rok příliš nevyrostl. Poslední prosincový údaj totiž hovoří o pouhých 303 000 předplatitelů zatímco Spotify nyní oznámilo 20 milionů platících uživatelů.

Apple Music však míří výš. Podle AP je v silách Applu dosáhnout hranice sta milionů předplatitelů. Vzhledem k tomu, že v současné době shromažďuje údaje o osmi stech milionech platebních karet to není nereálné. O úspěchu a neúspěchu však rozhodnou první tři měsíce, kdy si většina potenciálních uživatelů aktivuje svoji zkušební dobu a umělci se alespoň na chvíli zaměří n novou síť Connect.

Diskuze (76) Další článek: Podívejte se na rozbalování vývojářského kitu Vive VR (video)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,