Dnes se podíváme na řadu důležitých parametrů a vlastností nové verze Lync 2013 a zdůrazníme, co je rozdílné oproti verzi předchozí.
V posledním článku o Microsoft Lyncu jsme se věnovali instalaci Standard Front End serveru Lyncu 2013. Dnes se podíváme na obecné informace, které jsem pro Lync 2010 popisoval v článku Microsoft Lync část 1 - co je to Lync nebo v dalších dílech série. Můžeme tak získat srovnání, co se změnilo ve verzi 2013 oproti verzi 2010. Článek je ale určen i lidem, kteří verzi 2010 neznají, takže neuvádí pouze změny.
Oficiální dokumentaci nalezneme na TechNetu pod Microsoft Lync Server 2013.
Stručně o licencování
V současnosti je těžké najít nějaké podrobnosti o licencování Lyncu 2013 na webu Micrososftu. Níže uvedené informace tedy nemusí být přesné, vychází z různých zmínek Microsoftu, ale i dalších webů.
Při pohledu na nové licencování můžeme říci, že se zas tolik nezměnilo, ale také že došlo k razantní změně. Došlo k výraznému nárůstu ceny licence Standard Edition serveru, která je nyní srovnatelná s cenou Enterprise Edition. Objevila se řada zpráv, i v některých materiálech Microsoftu, že již nebudou existovat dvě verze Lync serveru 2013, ale pouze jedna. Tak to ovšem není a při instalaci volíme, zda chceme instalovat Standard nebo Enterprise Edition. Edice Standard stále nepodporuje vysokou dostupnost, ale je možno využít novou technologii pro Disaster Recovery zvanou Pool Pairing. Navíc na Standard server můžeme umístit většinu rolí, takže ušetříme prostředky.
Druhou velkou změnou, která mi přijde překvapivá, ale zmiňuje ji několik materiálů, jsou klientské licence CAL. Pro Lync 2010 zahrnoval Standard CAL většinu funkcionality, ale pro Lync 2013 byla řada vlastností přesunuta do Enterprise CAL.
Serverová licence
Při instalaci ze společného média volíme požadovanou edici. Každá nabízí jiné možnosti, i když hlavní funkcionalita je shodná.
- Standard Edition – určeno pro menší organizace (do 5000 uživatelů) a odlehlé pobočky, vše může běžet na jednom serveru, CMS (Central Management Store) DB musí být na stejném serveru a jde o SQL Server Express, některé role mohou být na samostatných serverech, ale není možno vytvořit Pool pro vysokou dostupnost (High Availability), novinkou je vytvoření párů (Pairing) pro Disaster Recovery, kdy oba jsou aktivní, a na pozadí probíhá synchronizace, při výpadku serveru můžeme převést provoz na druhý server
- Enterprise Edition – hlavní rozdíl je, že tato verze podporuje vysokou dostupnost pomocí poolu Front End serverů (nebo i jiných rolí), kdy se při výpadku serveru automaticky převede provoz na jiný, potřebujeme samostatný SQL server Standard nebo Enterprise (nově je podporován SQL Mirroring), oproti Standard edici se na tomto serveru nemůže nacházet řada rolí (více u popisu rolí), toto řešení je škálovatelné do 200 000 uživatelů
Klientská přístupová licence - CAL (Client Access Licenses)
Licence uživatele pro připojení k on-premises serveru, tedy serveru instalovanému ve firmě.
- Standard – základní licence, která je potřeba vždy, je také obsažena v Core CAL Suite
- Enterprise – doplňková licence, která uživatelům dovoluje další funkce, je také obsažena v Enterprise CAL Suite
- Plus - doplňková licence, která obsahuje funkce Enterprise voice
Podle informací ze stránky Licensing Lync a dalších MS materiálů, jsou funkce obsažené v jednotlivých CALech následující. Standard CAL obsahuje IM, presence, federaci s IM třetích stran, v budoucnu i plnou federaci se Skypem (zmínka třeba v Lync Server 2013 User Models), Group Chat, Peer to Peer volání mezi uživateli Lyncu (pouze jeden uživatel s jedním). Enterprise CAL obsahuje sdílení aplikací a prezentací i mezi více uživateli, audiokonference (hlas mezi více uživateli) a videokonference. Plus CAL obsahuje funkce nahrazující pobočkovou ústřednu (přiřazení telefonního čísla, volání do veřejné telefonní sítě PSTN).
Předplatné USL (User Subscription Licenses)
Licence uživatele pro připojení k online službám v Cloudu (Office 365, Lync Online).
Licence klienta
Hlavní aplikaci pro připojení k Lync serveru, Microsoft Lync 2013, je třeba licencovat. Je buď součástí Office 2013 Professional Plus nebo lze pořídit samostatně. Ale můžeme využít i klienty, kteří jsou poskytování zdarma (více v další kapitole).
Klienti pro Lync
Klientů pro Lync 2013 existuje celá řada. Liší se poskytovanými službami, ale také cenou. Některé můžeme, při dodržení daných podmínek, získat zdarma. Microsoft uvádí na webu srovnávací tabulku vlastností Client Comparison Tables. Stejně tak se může hodit tabulka, která ukazuje vzájemnou spolupráci klientů a serverů verzí 2010 a 2013 Client Interoperability in Lync 2013.
Microsoft Lync 2013 – nový klient, který má předělaný vzhled (pro mne osobně je značně nepřehledný), podporuje nové vlastnosti a jde o nejbohatšího klienta, je možno instalovat na OS Windows a je součástí Office 2013 Professional Plus, klient obsahuje i Online Meeting Add-in for Lync 2013, který rozšiřuje Outlook o podporu plánování schůzek, instalace vyžaduje 1,5GB místa na disku
Microsoft Lync (Windows Store App) – nová aplikace pro Windows 8 optimalizovaná pro ovládání dotykem, je poskytována zdarma, nepodporuje některé vlastnosti jako je sdílení aplikací a prezentací nebo Group Chat, velikost instalátoru 34MB
Microsoft Lync Basic 2013 (64 Bit), Microsoft Lync Basic 2013 (32 Bit) – nová odlehčená verze aplikace, kterou můžeme použít, pokud máme licencovaný server (pak je pro nás zdarma), nepodporuje Enterprise Voice, rozšířené hlasové funkce (třeba předání hovoru), video s více účastníky a pár drobností, velikost instalátoru 336MB (instalace zabere 1,3GB místa na disku, vypadá to, že jde o oddělenou část instalace Office, místy se objevuje název Lync Entry)
Lync Web App – nejde o plnohodnotného klienta, slouží pouze pro připojení ke schůzce/konferenci pomocí webového prohlížeče, nyní ale podporuje i přenos hlasu a videa spolu s původními možnostmi IM a sdílení prezentací, aplikací, pro některé funkce se instaluje plugin, tato metoda nahradila Lync 2010 Attendee, který již není podporován
Lync Web Scheduler – nově je součástí Lync serveru webová stránka pro plánování konferencí dostupná na adrese https://<LyncWebServicesURL.firma.cz>/Scheduler
Někteří klienti, z předchozí verze Lyncu, nemají (možná pouze zatím) svého nástupce ve verzi 2013, ale je podporována předchozí verze.
- Lync 2010 Mobile – klient pro chytré telefony (Android, iOS, Windows Mobile), podporuje pouze IM a presence
- Lync Phone Edition – software hardwarových IP telefonů
- Lync 2010 Attendant – aplikace pro recepční na obsluhu více konverzací naráz
Mimo speciálně vyjmenovaných je možno použít i klienty Lync 2010, Communicator for Mac 2011, Lync for Mac 2011 a Office Communicator 2007 R2.
Požadavky na Lync server
Lync server existuje pouze v 64 bitové verzi, takže logicky vyžaduje 64 bitový hardware i operační systém (když se podíváme na podporované OS, tak ani jinou možnost nemáme). Oficiálně jsou pro instalaci serveru podporovány pouze následující dva operační systémy:
- Windows Server 2008 R2 SP1 nebo novější Service Pack
- Windows Server 2012
Důležité je si všimnout, že pro 2008ky je vyžadován SP1. Stejně tak mi přijde škoda, že není podporována Server Core verze.
Co se týče doporučených HW požadavků, tak ty znějí značně přemrštěně, ale v praxi stačí běžný server (záleží hlavně na počtu uživatelů).
Podporované verze SQL serveru se také posunuly vpřed a nyní jde o
- Microsoft SQL Server 2008 R2
- Microsoft SQL Server 2012
Vždy se musí jednat o 64 bitovou verzi SQL serveru, buďto Standard nebo Enterprise. Databázi používáme pro role back-end DB (tedy CMS, user a application store), archivaci, monitoring a Persistant Chat. Pro Monitoring potřebujeme i SQL Server Reporting Services.
Standard edice Lync Server 2013 si instaluje SQL Server 2012 Express (64-bit edition) pro server (CMS) DB (instance RTC) i pro Local Configuration Store (instance RTCLOCAL a LYNCLOCAL).
Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.