V dnešní části vás seznámíme se správou a administrátorskými nástroji online aplikací, které obsahuje Office 365.
V minulé části jsme si popsali, jak se spravují v rámci Office 365 licence. Dnes se seznámíme se správou a administrátorskými nástroji online aplikací, které Office 365 obsahuje.
Díl IV – Správa online aplikací Office 365
Se správou online aplikací Office 365 je to trochu složitější – každá serverová aplikace se sice dá pod účtem správce spravovat skrze jednotný webový portál Office 365, ale v případně pokročilých požadavků např. na nastavení Exchange, si musíme pomoci klasickými nástroji dané aplikace. Proto na portále vždy nalezneme odkazy/návod na detailní konfiguraci těchto konkrétních nástrojů. Ta se většinou opět provádí skrze prostředí internetového prohlížeče, které pokud nedostačuje, nás odkáže na detailní návod napojení standardních administrátorských nástrojů daného produktu přímo na cloudové služby Office 365.
Centrální správa Office 365
- Domovská stránka správce (https://portal.microsoftonline.com) – zde nalezneme vše podstatné pro základní správu Office 365 účtu. Portál se dynamicky mění dle toho, jaká má uživatel přiřazena v rámci společnosti oprávnění. Pro správu konkrétních aplikací zde nalezneme odkazy na jejich webová konfigurační rozhraní
- Používání prostředí Windows PowerShell ke správě služeb Office 365 - jako správce můžeme v prostředí Windows PowerShell provádět pomocí speciálních rutin ve službách Microsoft Office 365 celou řadu úloh, jako například správu uživatelů či správu domén. Tyto se nicméně standardně v instalaci Windows PoweShell nevyskytují a proto chcete-li začít používat rutiny služeb Office 365, je nutné je nejdříve nainstalovat. Rutiny můžete instalovat do počítačů se systémem Windows 7 nebo Windows Server 2008 R2 a v počítači musí být nainstalován pomocník pro přihlášení ke službám Microsoft Online Services (poznámka: ten se musí instalovat kamkoli, kde se s Office 365 pracuje – jak na koncové stanici, tak na serveru, kde bude správce tyto služby konfigurovat). Jednotlivé moduly můžete stahovat jak pro 32bitové systémy zde, tak pro 64bitové systémy zde. Po instalaci buď spouštíte PowerShell pro Office 365 přímo ze Start menu, nebo pomocí zástupce na ploše, případně přímo v PowerShellu pomocí příkazů „import-module MSOnline“. Seznam rutin získáte zadáním příkazu „get-module MSOnline“. Standardně lze provádět tyto operace:
- Správa uživatelů
- Správa členství ve skupině a členství rolí
- Správa domén
- Správa jednotného přihlašování
- Správa předplatného a licencí
- Správa informací o společnosti a služby
- Správa systému Exchange Online
- Více se o rutinách prostředí Windows PowerShell ve službách Office 365 dočtete na stránkách Online help.
- Návod jak připojit PowerShell k Office 365 naleznete zde.
Správa jednotlivých Office 365 aplikací
Exchange Online
Exchange byl ve svých on-premise verzích již delší dobu připravován pro možný běh v prostředích komerčních hosterů (např. Exchange4U) a tak jeho začlenění do Office 365 bylo nejjednodušší a nabízí největší komfort při svojí správě (poznámka: např. jako jediný aktuálně nabízí plné propojení on-premise instalace s cloudem). Máme na výběr několik možností, jak jej spravovat:
- Web administrace – do té se dostaneme proklikem ze standardního web rozhraní Office 365, případně se přihlásíme rovnou do schránky správce skrze Outlook Web App (OWA) a následně v Exchange Control Panel (ECP) zvolíme možnost „Spravovat Moje Organizace“. Tím se dostáváme do sice základního, ale velmi přehledného rozhraní pro správu Exchange. Všimněme si, že např. schránky a skupiny se zde vytváří automaticky tím, jak je vytváříme v rámci Office 365, jiné položky jsou naopak specifické jen pro Exchange. Nemá cenu zabíhat do podrobností, doporučuji se s ECP rozhraním a jeho možnostmi podrobně seznámit – je potřeba ale upozornit na to, že se jedná víceméně o doplňkový nástroj správce a jeho možnosti jsou omezené (poznámka: Do ECP rozhraní se může připojit také koncový uživatel a může provádět administraci svého účtu – např. změnit svoji adresu, telefon, vzdáleně vymazat mobilní telefon, či dohledat informaci o tom, zdali byl konkrétní email korektně doručen, atd. Vše záleží na tom, co koncovému uživateli povolíte.). Zde naleznete krátké video s hezkou ukázkou možností Exchange ECP.
- Exchange Management Console - pokud si na jakoukoli správcovskou stanici nainstalujete administrátorské nástroje od Exchange 2010 (lze použít instalační soubory testovací verze) a následně pomocníka pro přihlášení ke službám Microsoft Online Services, můžete vyvolat průvodce pro přidání nového Exchange Forestu. Zde stačí zvolit Office 365 a po zadání přihlašovacích údajů k účtu vaší společnosti, se vám načte správa Exchange Online, která vypadá nachlup stejně, jako v případě on-premise řešení. Chybí jen část s možnostmi nastavení serveru, ale to je logické. Další ovládání je shodné s ovládáním standardního Exchange 2010.
- Exchange Management Shell - Zde je stejný postup, jako v předchozím případě – nainstalujeme správcovské nástroje Exchange 2010 a následně pomocníka pro přihlášení ke službám Microsoft Online Services. Pomocí Exchange Management Shellu potom můžeme pracovat s Exchange Online. Jen je potřeba se pomocí EMS vždy ke službám Exchange Online připojit. Postup naleznete zde.
SharePoint Online
SharePoint Online lze spravovat opět proklikem ze základního administrátorského rozhraní Office 365 – dostaneme se tak do „Centrum pro správu služby SharePoint Online“, který je vlastně jediný nástroj, který máme k dispozici (kromě vlastní konfigurace „uvnitř“ SharePointu). Pomocí Centra pro správu služby SharePoint Online může správce služby SharePoint Online vytvářet a spravovat kolekce webů ve službě SharePoint Online. Patří sem přidělování úložiště pro kolekce, přiřazování oprávnění a povolování funkcí. Po vytvoření kolekcí webů mohou vlastníci kolekcí a webů začít používat službu SharePoint Online. Můžeme zde tedy hlavně:
- Získat informace o vytváření kolekcí webů, přiřazování oprávnění a přidělování úložiště
- Získat informace o nasazování formulářů aplikace InfoPath a nastavení služby InfoPath Forms Services
- Získat informace o nastavení osobních webů a profilů organizací
- Získat informace o použití správy metadat v organizaci
Doporučuji začít tímto článkem, kde získáte více znalostí.
Poznámka: Napojení pomocí PowerShellu se plánuje, nicméně zatím nebylo uvedeno.
Lync Online
Lync Online lze spravovat opět proklikem ze základního administrátorského rozhraní Office 365 – dostaneme se tak do „Ovládací panel služby Lync Online“. V něm je možné provádět následující sadu úkonů:
- Nastavení prostředí Lync Online
- Zobrazení nastavení služby Lync Online
- Upravit nastavení federace domén
- Povolit či zakázat licenci Public IM Connectivity
- Změnit nastavení uživatele služby Lync Online
- Změnit identifikátor SIP URI (uživatelské jméno aplikace Lync)
Poznámky:
- Propojení prostředí Lync on-premise s Lync Online se plánuje, nicméně zatím nebylo uvedeno
- Propojení Lync Online s lokálními ISP se plánuje, nicméně zatím nebylo uvedeno
- Napojení pomocí PowerShellu se plánuje, nicméně zatím nebylo uvedeno.
Stav služby
Na závěr ještě jedna malá poznámka – pokud máte podezření, že je se službami Office 365 nějaký problém - a to nikoli na vaší straně - můžete si toto podezření potvrdit či vyvrátit v rámci administrátorského web rozhraní, v sekci „Stav služby“.
Zajímavé zdroje
Díl IV – Závěr a co bude v dalším díle
Tím jsme se naučili spravovat jednotlivé online aplikace Office 365. Příště se podíváme na konfiguraci klienta, jeho nastavení a nezbytné programové vybavení.
Martin Pavlis – KPCS CZ, s.r.o., pavlis@kpcs.cz
Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.