Rada řádí, chce mít internetová videa pod kontrolou

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání začala dohlížet na internetová videa a vybízí provozovatele webů k registraci. Dochází k absurdním situacím.

Od června u nás začal platit nový audiovizuální zákon, který dal Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nové pravomoci a především pak dohled nad audiovizuálním obsahem na internetu. A jak se ukazuje, Rada zřejmě hodlá dohlížet snad na každý web, kde se vyskytne video.

Jakmile nový audiovizuální zákon začal platit, měli se poskytovatelé videoobsahu na internetu zaregistrovat u RRTV. Poté by jejich weby byly pod kontrolou Rady a pokud by se ve videích objevilo něco, co by se v nich objevit nemělo, mohla by udělovat napomenutí a až dvoumilionové pokuty. Řada poskytovatelů videoobsahu ale o nové povinnosti ani nevěděla a ti, kteří věděli, se do registrace nijak nehrnuli. RRTV totiž nejdříve musí poskytovatele upozornit na povinnost registrace. Pak dostane 30 dní na nápravu (buď registraci, nebo zrušení služby) a teprve až pak hrozí pokuta ze strany RRTV.

Microsoft pod hledáčkem RRTV

Zákon k tomu definuje několik kritérií poskytovatele internetové audiovizuální služby, který spadá pod kontrolu RRTV:

  • poskytovatel audiovizuální služby musí být podnikatel dle definice v Obchodním zákoníku
  • působí v ČR
  • má redakční zodpovědnost za publikovaný obsah
  • audiovizuální obsah služby je kategorizován formou katalogu
  • obsah je veřejně dostupný

Jak se ale ukázalo, úředníci zřejmě chtějí mít pod kontrolou co nejvíce webů, které alespoň vzdáleně těchto pět kritérií splňují. Dochází tím ale k paradoxním situacím. Publicista Daniel Dočekal na svém blogu upozornil na jeden takový případ – RRTV je důvodem odstávky webu www.MSTV.cz, kde Microsoft občasně publikoval instruktážní videa pro vývojáře, většinou formou screencastu (záznam dění na obrazovce).

MSTV.jpg
Microsoft se s RRTV zatím nedohodl, sporný web proto raději pozastavil

V případě MSTV je teoreticky všech pět bodů splněno, ovšem znamená to, že pokud si například nějaká výrobní firma umístí na svůj web instruktážní videa pro servisní techniky, bude zjevně spadat pod dohled RRTV. Jejím úkolem je například hlídat, zda ve videích není skrytá reklama, což v případě firemních videí zřejmě bude znamenat, že firma na svém vlastním u svých vlastních videí bude muset uvádět, že se jedná o reklamu. Vítejte v Absurdistánu.

A pokud se zamyslíme na definicemi nového audiovizuálního zákona, dostaneme se k dalšímu pozoruhodnému případu – máte blog a na něj vkládáte videa, která se vám zalíbila na YouTube. Aby se vašich pár čtenářů zorientovalo, přidáte k videu štítek, zda se jedná o zábavné video, videoklip nebo prostě něco pěkného. Na blogu máte AdSense, který vám vydělá pár dolarů a ve skříni se vám práší na Živnostenský list. Ano, splňujete všech pět podmínek a spadáte pod dohled Rady.

V případě uvedeného případu s Microsoftem ještě není věc uzavřena. Zdá se totiž, že RRTV požaduje po registrovaných provozovatelích webů s videoobsahem, aby měli poskytování videoobsahu zapsané jako obchodní činnost v obchodním rejstříku. Na detailní vyjádření z právního oddělení Microsoftu a také na vyjádření RRTV ještě čekáme.

Doplněno - oficiální vyjádření Microsoftu:

Společnost Microsoft 4. února 2011 dočasně pozastavila provoz portálu www.mstv.cz v návaznosti na výzvu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), kdy RRTV upozornila společnost Microsoft, že provozování www.mstv.cz spadá podle názoru RRTV pod regulaci upravenou zákonem č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání (Zákon). Společnost Microsoft tento názor RRTV však nesdílí a zaslala k tomuto RRTV své vyjádření, kde uvedla argumentaci, proč provoz portálu www.mstv.cz pod regulaci uvedenou v Zákoně nespadá, mimo jiné s ohledem na evropskou úpravu regulace audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání. V současné době čeká společnost Microsoft na reakci RRTV.

Věříme, že jakmile se situace vyjasní, provoz MSTV.cz bude opět obnoven.

Žádná reklama a nahotinky

Registrace u RRTV je jedna věc, ale co se stane poté? Pak už budete pod kontrolou státního orgánu. Ten bude podobně jako u běžného televizního vysílání dohlížet na to, zda splňujete zákonné podmínky pro obsah videí. V těch se nesmí objevit například podprahová informace nebo skrytá reklama, nabádání k rasismu či nenávisti nějaké určité skupiny lidí vyznávající například nějaké náboženství, víru, či politické smýšlení, propagace nacismu atp. Dále například neoznačená reklama, sponzoring nebo také product placement (užití nějakého produktu v záběru bez vyložené propagace, pouze za účelem jeho nenápadného zviditelnění).

 

Máte na webu video z YouTube? Zodpovídáte i za kontextovou reklamu, co se v něm objeví.

 

A to není vše, kromě samotných videí bude kontrolována také případná reklama k nim přiřazená. Nesmí se v ní například objevit reklama na tabákové výrobky, na léky dostupné pouze na předpis nebo třeba reklama ohrožující mravní výchovu dětí a mládeže. A abychom si opět nalili trochu absurdního koktejlu, pokud se vám na video vložené z YouTube promítne typická překryvná kontextová reklama Googlu, zodpovídáte za její obsah.

Dále musí registrovaní provozovatelé webu s videoobsahem zajistit, aby se videa s erotickým či násilným obsahem nedostala k mladším 18 let. Přestože na svém webu nenabízíte porno, můžete být na hraně. Dle výkladu zákona tak musíte například vysílat jen pod 22 hodině nebo zamezit přístup. Tlačítko „je mi osmnáct“ je prý dostatečně silná zábrana.

Dle audiovizuálního zákona pak musí registrovaný poskytovatel videoobsahu zajistit v rámci svých pořadů nějaké, které budou dostupné osobám se zrakovým či sluchovým postižením a obsah na podporu evropské tvorby. Dále má povinnost archivovat si po 30 dní publikovaný obsah a reklamu u něj zobrazenou. U kontextové je to pekelný oříšek.

Perla v zákoníku a důsledná Rada

Na dohled nad televizním obsahem už jsme si zvykli a vzhledem k charakteru televizního vysílání se dá chápat. Internet je ovšem úplně něco jiného a současná podoba audiovizuálního zákona příliš vychází z televizních zvyklostí a není na internet připravena. Některé zmiňované absurdní podmínky podtrhuje fakt, že je kontrolován jen vidoobsah. Klidně tak můžete mít web plný obrázků s lehkou erotikou, nebo násilných nechutností, to je v pořádku. Jakmile se ale obrázky začnou hýbat, je zle.

Podobné zákony se rozšiřují všude po Evropě a ten náš ještě patří k těm mírnějším. RRTV se jím bohužel nezdráhá důsledně řídit. Průběžně kontroluje internet, a pokud narazí na nezaregistrovaný web s videi splňující výše uvedených pět podmínek, pošle mu výzvu k registraci. Podle zápisů se do hledáčku evidentně nejdříve dostávají weby, které mají „TV“ v názvu domén, jako například web časopisu pro občany Prahy 5 TVP5.cz, nebo právě MSTV.cz.

Diskuze (103) Další článek: Test šestnácti 1TB a 2TB pevných disků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,